След връщането им на Земята, всички образци успели да дадат потомство

Два щама водорасли успяха да оцелеят в условията на открития космос, съобщи Лента, цитирана от БТА.

Експериментът, разработен от учени от института по клетъчна терапия и имунология "Фраунхофер" в Германия, беше извършен на борда на Международната космическа станция (МКС).

В рамките на 18-годишни проучвания беше установено, че зелените водорасли Sphaerocystis от Норвегия и синьозелените Nostoc от Антарктида могат да оцелеят в екстремални условия, възпроизведени в наземни лаборатории. Учените обаче не успели да създадат модел на влиянието на открития космос с неговия вакуум и силното му йонизиращо лъчение.

Този път било решено да се извършат експерименти с криофилни (студенолюбиви) водорасли на борда на МКС. Организмите били малко обезводнени и доставени на станцията на 23 юли 2014 г., където ги поставили в специални съдове и в разстояние на 450 дни ги подложили на въздействието на космическата среда. След връщането им на Земята, всички образци водорасли, с изключение на един, успели да дадат потомство.

В бъдеще учените искат да изяснят какви механизми ползват водораслите, за да оцелеят. Това ще допринесе да се създадат нови стратегии за защита на астронавтите от лъчението по време на продължителни космически мисии.

Резултатите от изследването са качени на сайта Гизмодо.