Какво е мнението на еколозите по темата

Редица страни предприеха мерки за забрана на движението на дизелови превозни средства. От началото на месец октомври към тях се присъедини и Италия. 

У нас мнозина се зарадваха, че забранените в чужбина коли ще дойдат по-евтини в България, но това може би няма да се случи. Страната ни ще поиска от Брюксел автомобилите, които не отговарят на екоизискванията в чужбина, да не могат да се внасят и в България. 

България е на първо място по смъртност заради мръсен въздух

"Това няма да се случи скоро в България - без значение дали говорим за нови или стари коли. През последните няколко години в страната ни има голям ръст на продажбите на дизелови автомобили", категоричен беше екологът Боян Рашев.

Колегата му Георги Стефанов заяви, че статистиката показва, че 8-10% от дизеловите автомобили силно замърсяват въздуха. Контролът при техническите прегледи трябва да е по-строг, добави още той и е категоричен, че това няма да бъде достатъчно, защото в страната ни няма химически анализ на атмосферното замърсяване в градовете. 

ОПАСНО МРЪСЕН ВЪЗДУХ: Как да се предпазим от фините прахови частици?

"Трябва да следваме европейските политики, но същевременно икономическата реалност у нас е различна", добави още Стефанов.

"Не мисля, че подобна забрана би се отразила на търговците, защото ние се съобразяваме с модата. Пазарът в момента изисква малко повече бензинови автомобили", коментира търговецът на коли Илиян Дойчев.

Боян Рашев заяви, че битовото отопление също има голяма тежест в проблема със замърсяването на въздуха. 

Колко ще струва подмяната на старите печки за отопление с нови?

Експертите са категорични, че българите трябва да бъдат насърчвавани да купуват друг вид горива и коли. Така пазарът ще се преориентира, а мисленето на потребителите ще се промени.

Целия разговор по темата гледайте във видеото.

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК. 

Редактор: