Най-масовият А 95 е поскъпнал с 11 стотинки, дизелът – с 13
Цените на горивата са едно от основните външни предизвикателства пред българската икономика. Призна го и министърът на финансите Владислав Горанов. Средно най-масовият А 95 е поскъпнал с 11 стотинки, дизелът – с 13 само за месец. Върви организация за протести в различни градове на страната. Къде плащаме най-много за литър, вярно ли е, че в Люксембург купуват по-евтин бензин от Стара Загора, защо само за година бензинът е поскъпнал с над 17 процента, а дизелът с 20 на сто?
Когато говорим за ръст в цените на горивата, обикновено сме свикнали да чуваме това преди началото на летния сезон. Тази година обаче, цените продължават да пълзят нагоре, въпреки че лятото отдавна мина.
„По моя лична преценка допълнителният ръст е от порядъка на 8-10%, което за мен е изненада. Вероятно има някаква спекулация, която е продиктувана вероятно и по политически причини”, казва Христо Казанджиев от Българския минен форум. Според него причините са вътрешнополитически.
„При една и съща цена на петрола, цената на дизела 2010 година е около 1 евро, а цената на дизела сега е около 1,25 евро”, казва Казанджиев.
След експертите, идва ред и на статистиката. Ако през октомври миналата година сме зареждали дизел и класическия А95 на почти еднаква цена - малко над 2 лева, през изминалата седмица средната цена на дизела беше 2 лева и 42 стотинки, а на бензина - 2,38 лева.
И докато цените в София са малко под средните в страната, в Монтана твърдят, че са национални рекордьори са техните 2,42 за бензин и 2,50 за дизел.
Всъщност обаче, първенците са във Велико Търново с 2,48 за бензина и 2,51 за дизела. Затова там заплашват търговците с бойкот. За да ги принудят да намалят цените, по пример от Украйна, щели да спрат да зареждат от бензиностанциите на голяма верига в период от 10 дни. След това, на ротационен принцип, това щяло да се случи и с всички останали.
В Благоевград разликата между бензина и дизела е минимална, но въпреки това недоволството се е настанило и там.
Изчисляваме колко би струвало едно пътуване до София от Монтана, Велико Търново и Благоевград. Бензиновият автомобил, който видяхме в Монтана ще пристигне в София срещу сумата от почти 30 лева.
Според това колко харчат личните им автомобили, шофьорът от Велико Търново пък ще се бръкне с над 50 лева. Той също разчита на бензин. Най-евтино ще излезе пътуването от Благоевград - дизел срещу 24 лева, заради по-късото разстояние и по-ниските цени.
По-високи цени на горивата разгневиха и французите. Причината обаче там е държавна политика с еко цел.
От януари 2019 литър дизел ще се покачи със 7 евроцента, а бензинът - с 4 евроцента, при средни цени в момента на бензина от евро и 56 цента и евро и 48 за дизела. Във Франция, най-често цените се увеличават в зависимост от покачване на данъка върху горивата. Преди няколко дни правителството реши той да достигне до 60%, за да се използва повече градският транспорт и да се стимулира употребата на по-екологични начини на придвижване.
Обръщаме поглед и към съседна Гърция, където цените също растат.
Бензинджиите предупреждават за поскъпване до 2 евро на литър. Безоловният бензин по гръцките острови на някои места вече се предлага по 2 евро, а дизелът - по 1,40 евро. Цената на горивата в Гърция е формирана на конкурентен принцип. Възможни са спекулации на пазара на горивата, тъй като липсва достатъчно контрол от страна на властите.
„Мисля, че към настоящия момент пазарът на горива би трябвало да се успокои. Не очаквам екстремни увеличения или екстремни намаления на цената”, успокоява Казанджиев.
Протести срещу цените на горивата
„Ако следваме логиката на международните пазари, цените на горивата у нас не би следвало да продължат да растат. В последните дни има съществена корекция надолу на цената на суровия петрол, прогнозата също е за задържане на цените на суровината. Дали цените у нас ще спрат да растат или можем да се надяваме на намаление, не може да се каже, защото пазарът на горива у нас не винаги следва логиката на международния пазар”, коментира в студиото на „Събуди се” икономистът Евгений Кънев.
„През последната седмица у нас цените на горивата се задържат, тъй като в последните 2-3 седмици цената на нефта наистина падна – например цената на сорта Brent падна от 85 на 75 долара за барел. Аз бих очаквал и спадане на цените на горивата, тъй като тези ниски цени на нефта от последните седмици са всъщност цените, по които се договарят бъдещите доставки на горива в България”, обясни Валентин Кънев от Балканската черноморска петролна и газова асоциация.
По думите му, ако се разгледа връзката между цените на суровия петрол и горивата назад във времето, може да се види инерция в поведението на цените - горивата се движат със закъснение и увеличението на цените на горивата във времето може да бъде по-малко от това на суровината, за да се компенсира някаква друга тенденция, която е била по-силна преди това. Прогнозата за цените на петрола на световните пазари обаче е поне в следващата година да се задържат на сегашните нива, което означава, че няма предпоставки за повече покачване на цените и у нас, успокояват експертите. Каква е логиката на образуване на цените на българския пазар и ще се повишат ли цените и на останалите стоки, вижте във видеото.
Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.
Редактор: Елена Димитрова