Министърът на отбраната vs министърът на икономиката за самолетите

Спор между министри в кабинета от квотата на Патриотите. Този път в "ябълката на раздора" се  превърнаха самолетите СУ- 25, за чийто ремонт по договор с Беларус настоява министърът на отбраната Красимир Каракачанов.

Министърът на икномомиката  Емил Караниколов блокира решението, докато всички държави от Европейския съюз не подкрепят падане на оръжейното ембарго на Минск.

Самолетите СУ- 25 трябваше да се ремонтират в беларуския 588-и авиационен завод. Изпращането им там обаче се забави заради оръжейното ембарго срещу Беларус, по което България е страна. По предложение на министъра на отбраната то беше смекчено с решение на правителството  от 19 юни. То не е обнародвано, а възражения по него е имал министърът на икономиката Емил Караниколов.

Каракачанов отрече за напрежение между коалиционните партньори и като цяло в кабинета.  „Като видях, че не е подписано от двама от експертите от неговото министерство, ми стана ясно, че някъде там някой дава вредни съвети или некомпетентни съвети. Или пък го е страх да си тури подписа. В края на краищата или си мъж и имаш гащи или нямаш…", каза министърът на отбраната.

В темата с ремонта на руските машини преди дни се включи и председателят на парламента Цвета Караянчева, която  покани руски инженери да ремонтират самолетите в българския завод “Авионамс”.  „Ремонтът на самолетите Су-25 ще бъде в България, в "Авионанс", с руски инженери, които руската страна ще командирова в България", обясни Караянчева.

Каракачанов коментира: „Това леко ме учуди при наличие на сключен договор, действащ с Беларус още през декември миналата година, да раговаряш сега, че искаш съдействие от руската страна за възстановяване. Може би някой и е подал погрешна информация.” 

А първият превод по договора за ремонта на самолетите Су-25 към Беларус вече е направен. Военният министър ще продължи да настоява руските бомбардировачи да бъдат ремонтирани бързо, в противен случай пилотите щели да загубят  работата си. Очаква се и  министерството на икономиката да обяви своя писмена позиция по казуса. 

ЗА КАКВО Е СПОРЪТ?

Българските ВВС разполагат с общо 14 щурмови самолета Су-25 придобити в периода 1986 - 1988 г. От тях в момента летят 5, като един от тях от днес също вече е приземен. През юли-август догодина и останалите машини трябва да спрат полети. Именно затова такъв ремонт е спешно необходим.

Сделката с Беларус е сключена през декември миналата година  и е на стойност 82 млн.лв.

Останалите възможности: бомбардировачите да бъдат ремонтирани с помощта на руски специалисти, за което се заговори отново в началото на седмицата, или в българския авиоремонтен завод „Авионамс“, който да ги ремонтира с белоруски лиценз. Очевидно окончателното решение по въпроса предстои.

Репортерr: Яна Чинкова, Благой Бекриев

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.