От нея вода ползват жителите на Разград и няколко общини от областта
Язовир „Тича” е намалил обема си с над два милиона и половина кубически метра само за месец. Това показват данните на екоминистерството. Засушаването и течовете по стария водопровод застрашават нормалното водоснабдяване на стотици хиляди жители в областите Шумен и Търговище. Общините търсят алтернативни водоизточници.
Алтернатива на язовир „Тича“ се вижда в довършването на водоснабдителна система „Дунав”. От нея вода ползват жителите на Разград и няколко общини от областта. Според плановете отпреди повече от 30 години, системата е трябвало да захрани и Шумен и Търговище.
Падат нивата на 15 от големите язовири у нас
„Това е много добър проект, ще го финансираме. В момента го подготвят, защото той ще гарантира на този безводен Делиорман – до Шумен, Разград, Търговище, вода от Дунав”, заяви премиерът Бойко Борисов.
Основните предимства на системата са кладенци с постоянен дебит от 200 л/сек, който не се влияе от засушавания, заради каквито язовир „Тича” не може да се напълни и спадна до 125 550 млн. куб. м. „Има капацитет да захрани Търговище и Шумен за една година и половина. Водопроводът, които съществува, също сме го рехабилитирали, така че се надявам да няма сериозни аварии”, коментира Илиян Илиев от ВиК-Шумен.
Само от началото на годината заради аварии и спешни ремонти по водопровода, Шумен оставаше на сухо за няколко дни. Договор за цялостната му реконструкция трябва да бъде подписан до две седмици, според местното ВиК дружество.
Притокът в "Студена" - 2000 л/сек, преди лятото перничани може да бъдат с по-лек режим
„Независимо от това, че ще бъде изграден довеждащия водопровод, при една каквато и да е авария или по-сушава година, ние трябва да имаме допълнително захранване на града с вода”, посочва кметът на Шумен Любомир Христов.
Системата „Дунав” стига почти до Шумен. Нужно е обаче да се довърши. „За проекта знаем от около 2 месеца от екипа, който го е разработвал. Ще бъде един от първите, да не казвам първият, който ще се реализира тази година – като процедура, на инженеринг, защото ще имаме допроектиране, тъй като имаме и техническо проектиране”, каза зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков.
Според него подобен проект отнема около година и половина като реално строителство, а обозрим старт може да бъде даден 2021 година. Строителството на оставащото трасе от системата „Дунав” ще се извършва от новия ВиК холдинг.
Репортер: Деян Герговски
Редактор: Росана Манева