Снимка: economic.bg
Днешните ученици мислят различно за своя свят, казва Aлбена Спасова, която отговаря за образователните инициативи на Microsoft в 24 държави
Образованието бе един от най-пряко засегнатите сектори от извънредното положение около COVID-19. За броени дни училищата в България, а и не само, успях да реорганизират дейността си и да преминат към дистанционна форма на обучение. За хоризонтите и подводните камъни Economic.bg разговаря с Aлбена Спасова, която отговаря за образователните инициативи на Microsoft в 24 държави в Централна и Източна Европа.
Темата за технологиите в образованието – каква добавена стойност носят, но и какви заплахи крие дигитализацията – ще дискутираме задълбочено по време на Конференцията „Образование от А до #. Иновативното училище“ на 17 юли от 10:00 ч., която ще се излъчва и на живо във Facebook страниците на Economic.bg. Новините на NOVA, Dir.bg и Kmeta.bg.
– Какви са нуждите на съвременния ученик от технологии в класната стая?
Да започнем с центъра на всичко в образованието: учениците. Днес децата в класните стаи са много по-различни от онези от преди едно поколение, особено сега, на фона на глобалното предизвикателство, пред което сме изправени всички ние. Днешните ученици мислят различно за своя свят и така трябва, защото той се променя по-бързо, отколкото по всяко друго време в историята. Техният свят e сложна комбинация от дигиталното и физическото.
Те не могат да си спомнят време, когато не са били свързани с wi-fi. За тях няма разлика между това да говорят с приятелите си лице в лице или онлайн, да правят училищни проекти в клас или в кафене, или вкъщи. Учениците днес не се учат как да използват технология, те използват технология, за да учат.
Никога няма да забравя учениците от Азербайджан, България, Хърватия, Естония, Грузия, Казахстан, Косово, Латвия, Литва, Сърбия, Словения и Украйна, които събрахме в международен клас на тема „Моята страна“. Те не само се свързваха чрез технология за споделяне на знания, но също така използваха допълнителни приложения, за да направят ученето и споделянето дори по-интерактивно и интересно.
– Какви промени диктуват технологиите в живота ни?
Живеем в невероятно време на технологичен прогрес. Начинът, по който хората взаимодействат, социализират се и работят, бързо се променя. По времето, когато сегашните деца в детски градини станат абитуриенти, светът ще бъде значително различен от всичко, което предишните поколения познават.
През 2030 г. напредъкът в технологиите ще доведе до големи смущения на пазара на труда –автоматизацията може да замени до 50% от съществуващите работни места само в САЩ например. А професиите, свързани с по-ниско ниво на образование там, ще се свият с до 11.5 милиона работни места. В същото време най-бързо развиващите се професии ще изискват когнитивни умения на по-високо ниво, за решаване на проблеми, критично мислене и креативност, а от 30 до 40% от работните места ще изискват изрично наличието на социално-емоционални умения. За да постигнем успех на работното място на утрешния ден, трябва да помогнем на студентите днес да станат адаптивни и учещи през целия живот.
– Какви са ролите на държавата и бизнеса по отношение на инвестициите в образование?
Въпросът е дали правим достатъчно и правим ли правилните неща. Качественото образование е основата за подобряване на живота на хората – но не всяко дете има достъп до такова, а и твърде много ученици отпадат от училище. Основните умения за ограмотяване са критична основа, която води до познавателни умения от по-висок ранг – и въпреки това твърде много ученици изостават в началото на своето образование и никога не се изравняват с останалите.
Ролята на регулаторите и бизнеса е от решаващо значение за създаването на основания за тази трансформация в образованието. Ние от Microsoft вярваме в идеята, че всеки студент навсякъде има способността и правото да се учи, да мечтае да е следващият Стивън Хокинг, Мичио Каку или Катрин Джонсън. Затова се грижим както за успеха на учениците, така и за институциите, тъй като образованието, и респективно ученето, е едно от най-големите ни обществени предизвикателства.
Microsoft разглежда инвестирането в образование като инвестиция в дългосрочен икономически растеж и просперитет по целия свят. Ето защо ние специално инвестираме в технологии, които помагат на хората, включително на учениците, да развиват умения.
– Само за цифровата грамотност ли помагат технологиите? Какви други умения развиват?
Студентите днес искат да бъдат в центъра на собственото си обучение. Те искат да са изследователи и да могат да избират. Те интуитивно знаят, че трябва да развият основни социално-емоционални умения и по-задълбочени познавателни умения, като общуване, сътрудничество и критично мислене, в името на собствения си бъдещ успех.
И въпреки усилията да се справят със свиващите се бюджети, учебни програми и мандати за резултати и бързия темп на иновациите, преподавателите прегръщат промените и използват технологията, за да случват нещата по вълнуващи начини. Вижда се в жаждата им за ново цифрово съдържание и как го интегрират в уроците, как използват информацията по нови начини и как тя се споделя с другите. Това помага за преминаването от пасивно разбиране към активно участие. Постепенно учителите променят начина, по който преподават и оценяват, а учениците – начина, по който учат. С времето цели училищни системи се модернизират и водят до мащабна промяна в методите на преподаване.
– Каква е опасността от цифрово разделение, предизвикано от неравния достъп до образование?
Мисията на Microsoft е „да дадем възможност на всеки човек и всяка организация на планетата да постигне повече“. Точно както образованието претърпя огромни промени, така и ние вътре в компанията го направихме. Вярваме, че хората с нагласи за растеж са склонни да постигнат повече, включително благодарение на инвестициите в учене през целия живот.
Целта на учителите, училищата, училищните райони и министерствата на образованието е да възпитават нагласа за растеж у всекиго и постоянно. Затова и нашите инструменти са създадени да помагат на хората да постигнат повече. Инструменти като Immersive Reader за подпомагане на основните умения за четене и най-използваната в света платформа за комуникация и сътрудничество – Office 365, която предлагаме на всички ученици, учители и училища по света не изискват никакви разходи.
– Какъв проблем предизвиква механичното внедряване на технологиите и в този ред на мисли каква е ролята на учителите?
Приоритет номер едно за учителите е успехът на учениците, който може да бъде постигнат чрез екипна работа между всеотдайни учители, персонал, училищни ръководители и родители. Учителите и училищата трябва да отговарят на индивидуалните нужди на все по-разнообразните ученици, които искат да имат избор и контрол върху собственото си обучение и очакват техните мнения да бъдат чути, както и подкрепа от учителите си.
И все пак изследването ни „Class of 2030” показа значително разминаване между възприятията на учениците и учителите относно това дали всъщност се осъществява персонализираното обучение. По-конкретно, до 51% от анкетираните учители заявиха, че имат силни, индивидуални връзки със своите ученици, докато едва 34% от учениците са съгласни с това.
Ние инвестираме много в подготовка на учителите и през последната година обучихме повече от 200 000 преподаватели, за да сме сигурни, че са подготвени за дистанционно обучение. В България подготвихме видео уроци на български език, съобразени с учебната програма за цифрови умения, която е достъпна за всеки безплатно. Инвестирахме и в обучения, с които достигнахме над 35% от учителите в България. Осъзнаваме, че това е процес и през лятото ще продължим с подготовката.
– Как Microsoft се фокусира върху технологиите в образованието?
Нека ви дам пример с това какво се случва, когато учител постави тест в Системата за управление на обучението (LMS). По същество нищо не се случва – учителят качва тест, учениците трябва да влязат в системата да го търсят, но не получават известие в календара си, а накрая всички получават един и същи въпросник. Но ние живеем в свят, в който всичко е свързано, по-интелигентно и може да бъде по-лично, и имаме потенциала да правим много повече.
Представете си, когато един учител предприеме същото действие за качване на тест в LMS, но се задейства цяла поредица от събития, базирани на това, което системата знае за вас. Представете си, че тестът – въз основа на това колко добре сте се справили – може да ви каже колко е подходящото време за обучение, което трябва да отделите, за да бъдете подготвени за следващия тест. Представете си, че той предоставя допълнителен учебен материал, отново въз основа на минали резултати. И си представете този „умен“ тест, попълващ вашия календар спрямо другите ви ангажименти.
Представете си, че вашата цифрова, свързана с облак, книга се променя, на база на качения тест, за да подчертае материал, който ще бъде включен в него, или да подчертае ключови области, където той знае, че имате нужда от повече помощ.
Говорейки за книги – защо има страница 2 в учебника ви? Динамиката на обръщане на страница беше поради факта, че вече има написано и вградено в тази твърда структура линейно съдържание. Но какво ще стане, ако вашата дигитална книга се сглоби динамично и тя се сглоби въз основа на вашия календар, стил на обучение и лични интереси. Книгите трябва да знаят кой сте. Ако се интересувате от космическото изследване, вашата книга трябва да знае това и когато получите книга с алгебра, математическите проблеми трябва да имат космически фокус.
Това е причината, поради която се насочихме към дигиталното – не да улесним четенето на книга, а да направим книгите по-добри въз основа на присъщите свойства да бъдат цифрови.
Що се отнася до онзи интелигентен сценарий за текста, който споменах – не е нужно да си го представяте, той е реално работещ инструмент, наречен Flow в Office 365.
– Как Microsoft помогна за дигиталния преход на училищата в България по време на извънредната ситуация, предизвикана от COVID-19?
Готовността се оказа от решаващо значение, включително равният достъп до устройства, затова подкрепихме българското Министерство на образованието да организира бързо преминаване към дистанционно обучение в рамките на дни. Също толкова важна е подкрепата за обучение на учителите. Тези, които получават сертификати, продължават да помагат на други учители при придобиването на умения и знания, от които се нуждаят, за да вплетат нови технологични инструменти в своята практика.
Innovative Educator Programs предоставят още възможности за развитие, а в Microsoft Educator Center има фокус върху използването на Teams и други безплатни ресурси за дистанционно обучение. И третата точка, която искам да подчертая, е значението на истинската платформа за сътрудничество, която не само ще даде възможност за видеоконференции, но ще създаде основата за истинското съвместно и интерактивно обучение в 21 век. Ние подкрепяме правителствата да комуникират и да си сътрудничат чрез Teams. Всеки има лесен достъп до Microsoft Office 365 образование, включително Word, Excel, PowerPoint, OneNote и сега Teams, които помагат на преподавателите да оптимизират планирането на уроците и да поддържат нуждите на всички учащи се. Повече информация можете да намерите на edumon.bg.
Редактор: Маргарита Стоянчева