Експерти настояват за оценка на пътищата ни

Двоен ръст на жертвите при катастрофи. Само за първите 7 дни на септември на пътя са загинали 16 души, с 9 повече в сравнение със същия период на миналата година. От началото на 2020 г. броят на загиналите наближава 300. От МВР отчитат, че основна причина за инцидентите остават шофьорските грешки.

Румяна Чобанова е щастливо омъжена жена с две деца, докато не разбира, че любимият й няма да се прибере от работа. „Поддържаше магистралата, бяха ги извикали на инцидент, самокатастрофирала кола. Автомобил връхлита с бясна скорост, удря ги и мъжът ми оставя на място. Момчето от самокатастрофиралата кола часове по-късно почина в болницата”, разказва тя.

Експерти: Трябва да се създаде щаб по пътна безопасност

Иска да говори за катастрофата с надежда - ако някой неразумен шофьор я чуе, да се замисли какво би могъл да причини. 

„Колегата на съпруга ми все още е с много тежки наранявания. Има засегнати мускули, скъсани сухожилия, положението му е тежко, счупен таз, счупен крак, счупена ръка”, казва още тя.

Според МВР с ръста на тежките катастрофи с жертви основните причини за тях не се променят. На първо място е несъобразената и превишена скорост. След като остава вдовица, Румяна разсъждава по друг начин. „Не само шофьорите са виновни за ПТП-тата. Имаме безобразни пътища, липса на маркировки, безумни знаци или липса на такива”, казва тя.

За 7 дни: 141 тежки катастрофи, 168 пострадали и 16 загинали (ВИДЕО)

Експерти дават конкретни предложения за промени, чрез които да не се стига до по-голям ръст на инцидентите с жертви. На първо място - да се направи оценка на пътната мрежа и да се увеличи контролът. „За да модифицираме определени пътни участъци по начин, така че ако човек направи грешка , той поне да остава жив”, коментира Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики.

„В момента скоростта се контролира с камери на „Пътна полиция”, които са 200. В същото време имаме камери на тол системата, имаме камери на „Пътната агенция”. Имаме камери на общините. Ако тези отделни 4 системи се обединят и започнат да контролират скоростта и нарушенията, тогава няма да имаме 200 камери, ще имаме сигурно над 1 000 камери и веднага средната скорост ще спадне и ще има много по-сериозен контрол”, категоричен е Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадали при катастрофи.

Румяна има и свое предложение за промяна, защото според нея много хора у нас нямат адекватна култура на поведение на пътя. „Задължително трябва да има обучение ежеседмично от детската градина до университета”, смята тя.

Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за информационния бюлетин на nova.bg ТУК, за да получавате най-важните новини от деня на електронната си поща.