Коментар на министъра на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова
Преди дни затвориха част от магистрала „Тракия” за ремонт. Движението между 168 и 184 км вече се пренасочва по обходни маршрути. Става дума за известния участък с редица проблеми и неравности, заради които скоростта беше ограничена до 90 километра в час. Цената на ремонтните дейности обаче предизвика дискусия.
„Мнението ми като инженер е, че цената на една магистрала не може да бъде приета в общия случай като цена на километър в различните ситуации. Тя зависи от терена, от геоложките проучвания, от това дали я правим в планината или в полето, както и от това каква е цената на материалите и на труда”. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова в студиото на „Здравей, България”.
Ремонт затвори част от АМ "Тракия"
„В последно време всички се упражняват в смятане на цената на километър. В отговор на депутатски въпрос, миналата година обявих прогнозна стойност, подадена ми от АПИ и тя беше 90 млн. за едното платно на участъка на „Тракия”. В момента ремонтираме 16,5 км в двете посоки”, каза още тя. И допълни: „Общият участък, предвиден за ремонт, е 52 км. 12 от тях вече са били ремонтирани, като предстои ремонт на останалите 40. Първата част от тях са тези 16 км”.
По думите й 12-те км, на които вече е бил направен ремонт, е включвал и други операции. „Там нямаше необходимост от навлизане в пътната основа. Друг обаче е случаят с тези 40 км, на които сега стартирахме ремонтни дейности. Освен видимата част, ще има и ремонт на пътната конструкция. Тя ще бъде основно реконструирана”, коментира регионалният министър.
Според нея не е коректно и да се сравняват цени на различни магистрали. „През 2007 г. например, когато тази отсечка е пусната в движение, средната работна заплата е била различна. Материалите също имат различна цена. В момента се правят некоректни сметки с 12 години разлика”, посочи Аврамова.
„Не мога да прогнозирам колко ще струва целият ремонт на отсечката на „Тракия”. Това, което е изчислено към момента за тези 52 км, е 70 млн. и включва двете платна, заедно с пътните знаци”, каза още тя.
Аврамова бе категорична, че изграждането на инфраструктура е една от успешните политики на правителството на премиера Борисов. „Усилията, които сме полагали през последните години, са успешни и това е видимо за хората”, посочи тя.
„До април се очаква да бъде пробит тунел „Железница“ на автомагистрала „Струма“, който е най-дългият, строен у нас – 2 километра. Вече около 1800 м са прокопани и в двете тръби. Прави се първичната облицовка, на места има и вторична. Усилено се работи и по второто платно преди тунела на виадукта, който се изпълнява чрез потактово избутване”, обясни още министърът на регионалното развитие и благоустройството.
„Усилено се работи по първите три участъка на АМ „Хемус“, като на места е започнато полагане на асфалт. Работи се и на пътя Мездра - Ботевград. Строителите са започнали да пробиват двата тунела по обхода на Лютидол. Стартирана е работата и по обходите на Новачене и Скравена. Усилия се полагат и по отсечката от Калотина до Драгоман. Проектира се и АМ „Черно море“, която е важна за Черноморието”, каза още тя.
Поставят повече указателни знаци за ремонта на АМ "Тракия" (ВИДЕО)
По думите й по републиканската пътна мрежа се наблюдават около 480 потенциално възможни срутищни процеса.
АПИ и пътноподдържащите фирми правят обход на участъците, в които има риск и реагират превантивно. На среща в агенцията с представили на научната общност от висши технически учебни заведения и БАН е взето е решение да бъде подпомогнат процеса при оглед и установяване на рискови процеси.
Към момента в България има 2178 свлачища, които са регистрирани и се наблюдават. На 225 от тях са монтирани контролно-измервателни системи. Изпълнява се проект за монтаж на още 26. По-трудно е при срутищата, където се получава внезапно срутване на скална маса, породено от преовлажняване, замръзване или размразяване, стана ясно още от думите на Аврамова.
Целия разговор гледайте във видеото.
ВСИЧКО ЗА КОРОНАВИРУСА У НАС И ПО СВЕТА ЧЕТЕТЕ ТУК
За да научавате първи новините от България и света, изтеглете новото приложение на NOVA - за Android ТУК, iOS (Apple) ТУК и HUAWEI AppGallery ТУК.