Тогава тези служби престават да съществуват, заяви съветникът на президента

Няма как да бъдат сменяни шефовете на служби през 3 месеца, тъй като тогава тези служби престават да съществуват и националната сигурност е обречена на неуспех. Това заяви в ефира на „Здравей, България” Димитър Стоянов, бивш служебен военен министър и секретар по сигурността на Румен Радев.

Според Стоянов в момента сме свидетели на политически спектакъл, „чийто сценарий е написан по време на онзи запис, с мълчаливото участие на премиера Денков". „Вървим плътно по този сценарий. "Опраскаха" МВР, време е да "опраскат" и службите явно. Дали ще се стигне до смяна на ръководството - няма пряка индикация, има косвена – с неприемането на двата доклада на ДАНС и ДАР”, каза още бившият министър. 

Атанасов: Предлагаме цялостна концепция за реформа в службите, защото те са неефективни

Той коментира, че не се случва за първи път парламентът да не приеме доклад. И даде пример с 2013 г., когато не е бил приет докладът за състоянието на българската армия, но тогава никой не е подал оставка.

„Неприемането на двата доклада означава нещо съвсем различно – гласуват вот на недоверие на правителството на Кирил Петков, което имаше ангажимент да постави конкретни задачи на конкретни служби и те да бъдат изпълнени. Такива задачи явно не са били поставени. Този вот на недоверие се отнася и за комисиите за контрол на службите в 47-ото и 48-ото НС”, каза Стоянов.

Относно това дали отказът да бъде приет докладът е призив да си подадат оставките, Стоянов каза, че този призив трябва да бъде съпроводен от мотиви, каквито той не е чул.

„Ако бъдат сменени шефовете на службите, дефицитите автоматично ли ще бъдат запълнени Тези дефицити трябва да бъдат покрити с финансови средства, защото нашите служби са технологично изостанали. Трябва да са в крак с колегите си от партньорските служби, да получават надеждна информация и да я представят и на президента, и на премиера”, каза Стоянов.

Той коментира и двата варианта - за сливане на цивилното и военното разузнаване, или вероятността да бъде заобиколен подписа на президента, да не е нужен указ за назначаването им, а да се избират по предложение на правителството от парламента.

„Вторият сценарий е по-вероятен. Опити за сливане на двете служби бяха направени през 2011, 2015 и 2020 г. Но и в трите случая разумът е надделял”, каза Стоянов.  

Промените, които са направени през 2021 от Стефан Янев, Стоянов определи като „обосновани”.

„Тези мотиви бяха ясно разписани и предоставени от тогавашния министър-председател на президентската институция”, каза Стоянов.