Снимка: БТА
Инцидентът стана на 13 септември
Непосредствената причина за авиокатастрофата от 13 септември 2024 г. в Трета авиационна база в "Граф Игнатиево", при която загинаха двама пилоти, е "поемането на неоправдано висок риск при изпълнение на елементи от сложния пилотаж". Това показват заключенията от проверките на комисията към Министерсвото на отбраната, която трябваше да изясни причините за авиоинцидента. Изводите са направени след разчитане на черната кутия. Според проверката няма техническа повреда на самолета.
Докладът днес беше представен с условието, че той няма за цел да покаже кой е виновен, а по-скоро да отговори на въпроси, които си задават и в МО. Докладът е изготвен след анализирането на редица данни, сред които информацията как е бил подготвен полета и данните от „черната кутия”. Те показват, че самолетът е бил технически изправен, след като е ремонтиран на 5 юни тази година.
Паралелно продължава и разследването на военната прокуратура. Оттам уточниха за NOVA, че заключението на Министерството на отбраната няма отношение към образуваното досъдебно производство. Все още не е готова назначената по случая съдебна експертиза
Само 1 секунда. Това е било времето, което подполковник Петко Димитров и капитан Венцислав Дункин са имали, за да катапултират. Месец след фаталния полет Министерството на отбраната излезе с отговори какво е довело до разбиването на самолета.
"За мен, като министър, е изключително тежко да приема този инцидент, защото човешкият живот е най-ценният капитал за Министерството на отбраната. Машините се купуват, самолетите също, но добре обучените професионалисти не можем да върнем по никакъв начин. Мое задължение е да обявя подробности за случилото се, като ви информирам, без да се намесвам в работата на Прокуратурата по резултатите от проверката на служба "Военна полиция", която е на мое пряко подчинение. Това разследване е независимо от съдебното и досъдебно разследване и целта му е предотвратяване на подобни инциденти в бъдеще", подчерта Запрянов.
МО за двамата загинали пилоти: Орлите не умират – те отлитат
Двамата пилоти са имали достатъчно летателни часове през кариерата си, за тази година са били около 60. Не са били наказвани, а преди полета са били в добро здравословно състояние.
„Заключенията на полетния медицински преглед в деня на самото мероприятие е, че психо-физическото състояние на пилотите позволява изпълнението на летателни задачи”, заяви полк. Петко Василев, държавен експерт в отдел „Разследване на авиационни произшествия и инциденти” в служба „Военна полиция”.
Така в 12:17 минути самолет L-39 излита. Той е бил изправен, горивото е съответствало на изискванията.
„Комисията не откри отклонение в работата на авиационната техника и отхвърли тази версия като малко вероятна”, заяви полк. Василев.
Дни на траур в структурите на МО, разследват три версии за авиокатастрофата на „Граф Игнатиево”
Учебно–бойният самолет е бил във въздуха 13 минути. Няколко секунди след 12:30 екипажът попада в аварийна ситуация, а малко след това е и единственият момент, в който са могли да катапултират.
„След като екипажът не е предприел действия за аварийно напускане, комисията счита, че в 12:30:17 ситуацията е преминала в катастрофална. Като основна причина комисия е определила поемането на неоправдан риск нарушаване на мерките за безопасност”, заяви полк. Василев.
„За мен е важно от това, което чух, е, че самолетът е бил управляем, приемам изходните данни, защото не може да се оспори. Дали е трябвало да се направи намеса от ръководителя на полети, не мога да кажа”, заяви зам.-началникът на отбраната генерал-лейтенант Цанко Стойков.
Засега кадрови промени няма да се правят, поне до края на месеца, когато ще завърши пълната проверка на ВВС, която е поискал военният министър.
„Като министър на отбраната не се ограничавам в конкретния инцидент. Мен ме интересува защо последните 3 години се случват такива неща. Когато този доклад е готов, тогава ние ще вземем нашите кадрови решения”, заяви Атанас Запрянов.