Филмът, за който е работила, е копродукция между Хърватия, Франция, България и Словения

Филм, по който е работил български екип, ще се бори за "Оскар" в категорията за "Най-добър късометражен игрален филм". Лентата “Човекът, който не можеше повече да мълчи” е копродукция между Хърватия, Франция, България и Словения. От българска страна продуцент е Катя Тричкова. С нея ви срещаме в "Историите на Мария Йотова". 

Българи с номинация за "Оскар" 2025 (СНИМКА)

 "Лентата е с продължителност 14 минути, а решението е изцяло продиктувано от режисьора, който идва от документалното кино, за да създаде усещане на автентичност. Цялата история е разказана от гледната точка на мълчаливите свидетели. Наистина, когато гледаш, ефектът е много силен. Това е универсална история - доколко можем да кажем "не" на неправдата и да бъдем верни на ценностите и моралния си компас", разкри Тричкова.

По думите ѝ хърватските продуценти на филма са я направили част от проекта. "Много си допаднахме като хора, 2-3 пъти кандидатствахме с различни проекти. Изпратиха ми мейл с въпрос дали искат да участвам. В онзи момент бях в труден период на живота си, а късометражното кино отнема много енергия. Когато прочетох историята обаче, си казах ,че много ми хареса. И казах "дай да го направим". Копродукциите са тенденция в Европа, защото намираш партньори и финансирането се улеснява, а лентата достига до повече територии. Аз изпратих на снимките няколко българи, а постпродукцията бе направена у нас. Това е истински културен обмен", смята тя. И допълва, че пари за кино в България има.

Обявиха номинираните за наградите "Оскар"

"Филмовият център у нас има доста голяма регулярност на сроковете и условията си. Има точкова система, чрез която на конкурсен принцип се избират подходящи проекти, които да бъдат подкрепени", поясни Тричкова. 

Тя е била юрист в Министерството на околната среда, докато не решава, че вече не иска да стои зад бюро и да пише отчети и доклади. Тогава решава да се занимава с творчество. "Намерих телефона на Людмил Стайков и му звъннах. На следващия ден отидох на среща с намерението да уча режисура. Първият филм, който направих със Стефан Командарев, беше школовката за мен. По време на снимачния процес научих всичко, което знам", спомня си Тричкова.

Целия разговор гледайте във видеото.