Снимка: iStock
Авторите на законовите промени се надяват те да не приземят ентусиазма на онези, които управляват безпилотните летателни апарати по правилата
Александър Марков работи в IT бранша от 40 години. Още от дете обаче мечтае... да полети. „2017 г., юни месец, на първи юни, деня на детето, си купих първия дрон. Първоначално беше ей така, просто да литна, после започнах да снимам, после започнах да се уча да обработвам това, което съм снимал, за да мога да го представям по малко и после изведнъж стана страшно”, разказва той.
Плод на сбъднатата мечта е проектът „Интерактивна карта на България”. Марков пътува до различни кътчета от страната, заснемайки с дрон красотата на природата. След това той обработва и публикува видеата си онлайн, за да може всеки да има достъп до тях.
„Последните няколко години имам 300 000 километра с колата обиколки на България. Аз си мислех, че познавам България навремето, защото бях много пътувал, като дръгнах с дрона разбрах, че нищо не знам и изведнъж се оказа, че има толкова за откриване. В момента имам над 1000 точки в България с над 3000 филма в тях”, добавя Марков.
За да може обаче дейността на хората като Александър, които управляват дронове, да бъде регламентирана и безопасна се въвеждат нови правила. За тях ни разказва главният директор на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ – Анелия Маринова.
Наказателна отговорност за нерегламентирано управление на дронове
„Знаете, че тези промени бяха провокирани от едно събитие, което имахме на „Летище София” – с нерегламентирано навлизане на безпилотна летателна система. Целта на тези промени е от една страна да дадем възможност на летищните оператори да предприемат незабавни мерки в такива ситуации. И второто, което е също много важно – въвеждаме чрез това изменение допълнителна мярка, въвеждаме нова норма в Наказателния кодекс, така че квалифицираме заплаха за въздухоплаването като престъпление по Наказателния кодекс”, добавя Маринова.
Авторите на законовите промени се надяват те да не приземят ентусиазма на онези, които управляват дронове по правилата. И опровергават твърденията, че можем да попаднем в затвора, ако ги нарушим. „Няма как човек да влезе в затвора просто за нарушаване на правилата за пилотиране на дронове. Нормата предвижда наказателна отговорност единствено в случаите, когато е нарушена сигурността на въздухоплаването, когато имаме реална заплаха въздухоплавателно пилотируемо средство”, казва още главният директор на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“.
Затягат контрола върху дроновете
„Според мен, като всяко нещо в човека, трябва здравия разум. Човек трябва да е отговорен за всяко нещо, което прави. Като караш колело трябва да внимаваш да не буташ хората по тротоара, като караш кола – още повече. Като караш дрон, макар и в още по-малка степен, но носиш своите отговорности. Гледаш да си далеч от хората, да не пречиш на никого, да не се вреш в личното пространство”, посочва Марков.
От Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ допълват още, че съществуват две категории дронове, като правилата за тях са различни, както и, че операторите на безпилотни летателни апарати подлежат на регистрация и обучение.
„Отворената категория, неограничената категория – тя предполага операции с дронове далеч от хора или когато е в близост до хора, има ограничение в теглото на дроновете, с които това може да се прави. И съответно – опериране с дронове далеч от хора, извън населени места, но отново там има едно теглово ограничение –до 25 килограма тегло на дрона”, обяснява Маринова.
Снимка: iStock
Според Марков рестрикциите имат своя смисъл.
„Всяко нещо е нож с две остриета. Може да се погледне и така и така. Въпросът е как ще бъде използвано и как ще бъде прилагано. Това, което съм видял в цял свят е, че като има сериозни мерки има по-голяма дисциплина и ние обичаме да викаме: „Ей, германците какви са стриктни”. Стриктни са, защото има сериозни мерки. Ако ги отпуснеш да правят каквото искат, те ще правят същото като нашите джигити”, казва той.
Дроновете на „джигитите” във въздуха ще бъдат сваляни. Като това може да се случи по различни начини.
„В зоните на летищата винаги трябва да имаме предвид, че много внимателно трябва да се прилага - дали заглушаване на радио-честотния спектър, дали други мерки. Първата стъпка, която ще трябва да въведат летищата е детекцията, наблюдението и когато съществува реална опасност да се действа и да се прецени какви мерки да се вземат”, казва Маринова.
Снимка: iStock
„Аз съм напълно „ЗА”, че трябва да се затегнат мерките върху някакви стратегически обекти, където има опасност, конкретно за атака, но не мисля, че има смисъл да се правят драконови мерки върху любителите, които са в гората, язовира или някъде далече и снимат за кеф. Когато има някакъв проблем – има стадион пълен с хора и някой е отишъл горе да си гледа мача с големия дрон и да удари някого отдолу – напълно съм съгласен, че трябва да бъде рестриктиран по някакъв начин този човек, защото той очевидно се държи неадекватно”, казва Марков.
„Всичко това е насочено срещу нарушителите и то нарушители, които го правят умишлено. За всички останали – ние, разбира се, ще поощряваме по-нататъшното развитие на технологията и ще се опитваме да съдействаме по всякакъв начин”, добавя Маринова.
Изменението на Закона вече е внесено в парламента. Съвсем скоро се очаква то да бъде разгледано в пленарната зала. „Текстовете са отворени за допълнителни изменения, коментари и предложения”, казва Маринова.
Снимка: iStock
„Това, което виждам е, че колкото повече дрон-пилоти се появяват... то е като с автомобила навремето не е имало правила, станали са милиони автомобилите и правилата стават все по-сериозни, с дроновете ще стане същото. В момента летим като птички свободни. Това няма да е така за дълго време, регулации със сигурност ще трябва да има и те ще бъдат в полза роду”, смята Марков.
Оказва се, че бъдещето на дрон-технологиите е непредвидимо. И докато все още се обмисля как да бъде затегнат контролът, сигурно остава едно: „Голям кеф е. Отиваш на едно място и се оказва, че ти въобще не си го виждал така, както можеш да го видиш с дрона. Голям кеф е летенето, риск е до някаква степен, но е забавление. Хората се радват да могат да летят. Най-евтиният начин да литнеш и да погледнеш света отгоре е да видиш нещата под един различен ъгъл. Бих казал на всички следващи дронаджии – „Забавлявайте се, но се забавлявайте отговорно” – това е най-важното”, смята Марков.
Повече по темата гледайте във видеото.
Последвайте ни