Снимка: iStock
И вярно ли е, че немалко от играчите в бизнеса са в „сивия сектор”?
„Около 80% от хората, които се занимават с пътна помощ и репатриране на автомобили, са в „сивия сектор”. Това заяви в ефира на „Здравей, България” Енчо Андонов, управител на фирма за пътна помощ. Темата беше поставена след тежката катастрофа край Лозен, в която стана известно, че такса за репатриране може да достигне до 900 лева. Оказва се, че до отговорните институции са подавани сигнали за злоупотреби в пътната помощ.
Енчо Андонов заяви, че самият той е подавал много сигнали за нередностите.
„Потърсих ви, защото бях провокиран от изказването на г-жа Филипова – председател на КЗП. Тя каза, че започват масови проверки на всички фирми, които се занимават с репатриране и към момента не е подаден сигнал за този случай с моя колега. Но отделно на техния сайт пише, че не са подавани сигнали във връзка с цени по отношение на репатриране и пътна помощ”, заяви Андонов.
Той показа негов сигнал, изпратен до Главна дирекция „Национална полиция”, изпълнителния директор до „Автомобилна администрация”, НАП, Комисията за защита на конкуренцията и Комисията за защита на потребителите.
„Този сигнал е подаден на 03.01.2025 г., през Системата за сигурно електронно връчване. Уведомявам всички тези институции, че чрез социалните мрежи и сайтове за обяви, има обяви на хора, които извършват нерегламентиран превоз на МПС, които са спрени от движение, не могат да се движат сами или са в движение. Уведомявам ги, че за това нещо се взимат пари и искам съответните институции да проверят тези обяви и сайтовете за пътна помощ”, заяви Андонов.
„Чудно ми е на какво основание започват проверка сега. Аз имам официален отговор от КЗП, че тъй като съм подал сигнала и до „Автомобилна администрация”, следователно въпросът е отнесен до съответния орган и те отказват да правят проверка по моя сигнал. Това е на 10.01.2025 г. Аз пиша отговор до председателя на КЗП Мария Филипова и с копие до Дамян Войновски, тогавашния директор на „Автомобилна администрация”, описвайки в 4 страници целия случай с това, че в България потребителите, нуждаещи се от пътна помощ, използват търсачката Google и те попадат в тези нелоялни обяви. Няма информация за цена, за фирмата, няма никаква информация”, каза Андонов.
„Искам да попитам г-жа Филипова на какво основание ще проверява всички фирми, които се занимават с репатриране, при положение че тя каза, че няма сигнал. А ето аз ги показвам сигналите. Искам да получа отговор защо ми е отказала сигналите. Второ на какво правно основание ще прави проверка на всички фирми за пътна помощ и репатриране, при положение че тя самата го е написала, че тези задължения не са нейни”, каза Андонов.
По думите му първоначалната цена за репатриране обикновено е около 1,5 лева на километър. На място обаче се доуточнява, тъй като зависи също дали автомобилът е претърпял ПТП, дали е в дере, дали е обърнат.
„Трябва да се пита колко е на километър, има ли такса „качване”, допълнителни такси”, обясни Андонов.
Обясни и за колегата му, който е превозил катастрофиралата край Лозен кола.
„Вчера проверих регистъра на фирмите за пътна помощ, той фигурира там. Има издадено удостоверение от Автомобилната администрация, има право да извършва тази дейност”, каза Андонов. „За мен цената е завишена. Но много са факторите, които я определят ”, каза Андонов. Самият той обяви, че в този случай би взел около 200-400 лева. „Но пак казвам, че е много относително”, каза Андонов.
Повече гледайте във видеото.
Последвайте ни