Снимка: iStock
Според проучване на ЕК електромобилите горят между 8 и 10 пъти по-рядко от конвенционалните коли
Оказва се, че вероятността за пожар в електрически автомобил, спрямо кола с двигател с вътрешно горене е между 8 и 10 пъти по-малка. Това показва проучване на Европейската комисия в държави като Швеция и Норвегия, където процентът на електрическите коли по улиците е висок.
Огромен пожар бушува край Костинброд, огънят се вижда от километри (ВИДЕО+СНИМКИ)
Друга статистика обаче показва, че пожар, предизвикан от батерията на електромобил, се гаси с между 8 и 10 пъти повече вода. До този извод са стигнали в практиката си пожарникарите от Остин, Тексас, в Съединените щати.
У нас все повече електрически машини излизат на пътя – почти 20 000. Сравнени с бензиновите и дизеловите, те са много по-малко, но броят им нараства с 30% на година, казват продавачите. Готови ли са службите да отговорят на новите предизвикателства? Стажант-репортерът ни Ерик Борозенков провери това.
След пожар: Изоставиха кораб с електрически автомобили край Аляска
Преди 7 години Борис Колев сменил дизела с електромобил.
„С една малка градска кола започнах и още на шестия месец си продадох автомобила с двигател, защото видях, че това е доста по-удобно за града. Въобще не съжалявам“, коментира Борис Колев.
С предимствата обаче идват и рисковете от пожар в батерията при инцидент.
„За горенето на батерията не е необходим външен кислород. Поради тази причина се използват големи количества вода“, заяви гл. инсп. Йото Василев – началник сектор „Държавен противопожарен контрол“.
Вероятността за подобни инциденти е сведена до минимум, твърдят както производителите, така и търговците на електрически автомобили.
Разлика между пожарите в двата вида автомобили има дори за лекарите. Пулмологът Александър Симидчиев също има кола с батерия.
„Най-честите батерии в електромобилите са литиево-йонните. Поради което, когато електролитът бъде подложен на висока температура, той отделя флуороводород.
Флуороводородът е киселина, която не може да се съхранява в стъклено шише, защото разяжда стъклото“, каза д-р Александър Симидчиев, пулмолог.
Пулмолозите са съгласни, че на фона на твърде редките инциденти ползата за чистия въздух е безспорна – а оттам и за здравето ни.
В страната ни все още няма общ стандарт за гасене на пожари в електрически превозни средства, казват от Индустриалния клъстер „Електромобили“. На този фон продажбите на подобни коли у нас са нараснали с 30 процента само за последната година.
Редактор: Мария БарабашкаПоследвайте ни