Основателят на еBag и стъпките му в онлайн търговията

Вместо да губи часове наред в пазаруване в единствения си почивен ден от седмицата Иван Александров предпочита да намери време за семейството и за себе си. Желанието му да си спести ходенето до магазина се превръща и в идея за собствен бизнес.

„Аз мразех да пазарувам във физически магазини и всъщност си казах, че сигурно има и други хора като мен.

От една страна си казах, че искам да правя нещо, което може да стане голямо…“

А от друга страна иска да започне нещо, което не е правено до този момент. Това дава началото на eBag. Предприемачът, който е изпълнителен директор и мажоритарен собственик на „Кънвиниънс“ – компанията, която оперира зад бранда, използва опита си в дигиталния маркетинг при реализацията на проекта. През 2014-та той напуска агенцията, в която работи от години. Преди това обаче си дава кратка почивка.

„Всъщност починах си 3 дни, на четвъртия ден се събудих и си казах, нали, окей, вече съм пълен с енергия, трябва да видя с какво ще продължа нататък, така нали, почивката не е за мен, съм млад човек, имам време, когато почивам.“

Започва да разглежда различни варианти, като най-голям е интересът му към доставка на хранителни продукти.

„Когато разглеждах различните сектори, в 2014 г. в България вече имаше компании, които доставят дрехи и то големи, имаше компании, които предлагат техника и то големи, така че си казах, тук в тези сегменти тези хора има доста повече знание от мен, така че няма как да се конкурирам.“

Осъзнава и че няма как да се справи сам. Знае също, че успехът на бизнеса не е гарантиран, а рисковете са големи.

„Шансовете бяха повече да не се получи. Въпреки, че никога не съм вярвал, че ще се провалим. Винаги съм си казвал, че ще успеем.“

Първоначалната инвестиция е 50 хил. лв. лични средства. А основният му коз е, че познава предпочитанията на интернет потребителите. Въпреки това Александров определя първите 6 години от предприемаческия си път като много тежки.

„Всеки един бизнес, който се изгражда минава през това нещо и всъщност дори съм благодарен на това, което се е случило, защото ако ни беше сполетял един бърз успех от началото и нещата се случваха прекалено лесно, със сигурност щях да съм друг човек в момента и може би бизнесът нямаше да съществува…“

Как успява да намери формулата бизнесът да бъде на печалба?

„Ние сме били 8 години на загуба. Не малко пъти съм се чудил утре как ще се платим сметките, но това ни направи по-силни.“

Предприемачът не крие радостта си от това, че компанията му е единствена в сектора в цяла Европа, която е на печалба. Приходите за 2024-та са на стойност 116 млн. лв. 2025-та също стартира с добри резултати.

„Март месец за първи път доставихме за един месец над 100 000 поръчки на над 35 000 домакинства.

От началото на тази година правим средно на 3000 поръчки на ден. Растем с 47% повече над миналата годинa…“

През 2018 г. той прави една от най-важните стъпки за развитието на компанията – отваря собствен склад, който да обслужва поръчките, а към момента фокусът му е върху изграждането на втори център, който трябва да е значително по-автоматизиран и дори да постави началото на разширението на бизнеса в цялата страна.

„Моята мечта е след години ние да можем да доставяме в рамките на всяко едно кътче на България…“

Онлайн магазинът, основан от Александров през 2015 г., спечели и голямата награда „Компания на 2025“ на Forbes Business Awards.

„Никога не съм си казвал, че не мога повече и ще се откажа. Имал съм моменти, в които съм си казвал, окей, правим го много грешно и така не мога да продължава и трябва да намерим новия път. Но това са две различни неща.“

Очаквайте поредицата „Успехът: Forbes по NOVA” всяка събота в „Събуди се“ по NOVA.

Редактор: Боряна Димитрова