Това сочи доклад на Комисията за защита от дискриминацията

Съдържанието на учебниците е сложно и не отговаря на възрастовото развитие на децата. Това показват резултатите от изследване на Комисията за защита от дискриминация. В него е отчетено още, че въпросите за етническите и сексуалните различия, както и отношението към хората с намалени физически възможности, не само не са засегнати в средното училище, а дори се премълчават.  

Според експертите на издателсдтво „Просвета”, учебниците трябва да покриват изискванията на просветното министерство. При одобряването на всеки от тях, думата си казват и учителите.

В доклака на Комисията за защита от дискриминация е посочено, че 80% от учителите смятат, че съдържанието на учебните помагала не отговаря на възрастовото развитие на подрастващите.

„Ние сме абсолютно задължени да следваме учебната програма на МОН. В момента министерството разработва ново съдържание, което да опрости претрупаната програма”, каза Кина Андреева, зам.-главен редактор на издателство „Просвета”.

От издателството не са съгласни с констатациите, че учебниците премълчават различията в етническо отношение между децата, както и проблема за хората с по-малки физически възможности. Експертите  посочиха примери от съдържанието за различните класове, посочвайки, че има приказка за ромите, турска приказка и предмети, които говорят за различните обичаи.  



Дали родителите ще се съгласят да махнем приказката за раненото лястовиче, защото то било сакато и изоставено, ами тогава трябва да се лишим от своето творчество, трябва да махнем и Христо Ботев, каза още Андреева.   

 

От министерството на образованието обясниха, че одобрените учебници създавали условия за изграждане на личности, които уважават законите, правата на другите, техния език, религия и култура.