Министър-председателят Пламен Орешарски при откриването на академичната година в УНСС. Снимка: архив БГНЕС
Необходими са мерки за професионална преквалификация за да се задоволят нуждите на пазара
„Образованието ни днес е все по-далеч от модерните форми на преподаването и от съвременните практики”, заяви премиерът Пламен Орешарски при откриването на дискусионния форум в Министерския съвет "Професионалното образование и обучение - приоритет за България", който се провежда по негова инициатива.
Участници в него са министърът на образованието Анелия Клисарова, Меглена Плугчиева, Ивайло Калфин, Божидар Данев, дипломати, представители на бранша, синдикалисти и учители. „Образователната ни система полага усилия за наваксване на изоставането през годините на прехода”, продължи министър-председателят, цитиран от БГНЕС. „Необходими са мерки за професионална преквалификация на излезлите вече от образователната система, за да се задоволят нуждите на трудовия пазар”, каза той.
„Дискусията за образованието вече се води повече от 20 години. Най-често постиганият ефект от тези дебати е появата на нови учебни помагала със спорни качества. Днес образованието ни е все по-далеч от модерните форми на преподаването и от съвременните практики. Нашите ученици лесно цитират, но трудно решават практически казуси. Съществуващите някога техникуми отдавна са закрити”, заяви премиерът. Той постави и въпроса как да бъде заместен старият подход, който днес е неприложим, с нов, заимстван от по-напредналите икономики.
„Най-полезен за нас би бил германският опит - можем ли да заимстваме основните моменти от дуалната система там и няма ли да го побългарим в лошия смисъл на понятието?”, продължи с въпросите Орешарски. „Добрата новина е, че България ще разполага със 100 млн. евро за намаляване на младежката безработица през следващите няколко години”, добави той.
Според председателя на Българската стопанска камара Божидар Данев в момента има разминаване между нуждите на пазара и това, което предоставя системата на образованието. „Нашата цел е да постигнем точното съчетание между образование и обучение, което да отговаря на потребностите на пазара на труда”, пък допълни министър Клисарова. Според нея има редица заплахи, поради които намалява броят на учениците в професионалните гимназии. Причините за тях са демографски, миграционни и социални.