Едва 8% от фирмите са доволни от знанията на младите, които завършват университети
Едва осем на сто от бизнеса е доволен от знанията на младежите, които завършват университет у нас. Данните са на Българската търговско-промишлена палата. В същото време 77% от фирмите одобряват въвеждането на дуалното обучение в професионалните гимназии – тоест учене чрез платени стажове.
Положителна оценка учениците в професионалните гимназии получават за компютърните си умения, като само 10 на сто от работодателите не са доволни от тези умения. 80% от бизнеса вижда големи липси в професионалните умения на младите. Повече от половината работодатели пък са на мнение, че на младежите липсва и предприемаческо мислене.
Бизнесът отбелязва, че най-голямо изоставане има във висшето и средното професионално образование у нас. Това е и една от причините работодателите да подкрепят въвеждането на дуалното обучение в професионалните гимназии. Друга причина е, че броят на учениците в тях намалява и се закриват гимназии.
Само след няколко месеца Атанас и Нина ще завършат гимназия. От пет години учат в Професионалното училище по аудио и визуална техника в София. Разказват, че и сега имат стажове, за които им се плаща но те са по европейска програма. Одобряват въвеждането на дуалната система, но и гледат скептично на реализацията й.
Идеята на така нареченото дуално обучение е учениците от бившите техникуми да трупат опит в професиите, за които учат чрез стажове, които да бъдат осигурени от бизнеса. Срещу труда си младежите ще получават и заплащане.
Според министъра на образованието Анелия Клисарова има голямо разминаване между това, което образованието дава на децата, и това, от което бизнесът има нужда. Затова бизнесът ще се включи активно в изготвянето и промените на учебните програми.
„Така че накрая ученикът, който завърши, може да се яви на квалификация и да има точно онези умения и знания, които са необходими за работната среда и за бизнеса”, заяви министър Клисарова.
Тази година ще бъде увеличена с 2,7 на сто издръжката на учениците в професионалните гимназии. На дневен ред е и въпросът за финансирането на платените стажове за учениците.
Очаква се системата на учене чрез работа да бъде въведена през учебната 2015-2016 година. През следващите 5-10 години бизнесът ще търси основно високо квалифицирани кадри. За да бъде въведена дуалната система, според работодателите, е важно да се подобри преподаването и да се осигурят данъчни стимули за фирмите.
През следващите 5 до 10 години бизнесът ще търси основно високо квалифицирани кадри, сочат още данните на промишлената палата. За да бъде въведена дуалната система според работодателите е важно да се подобри преподаването, да се създаде сътрудничество между бизнеса и училищата, и да се осигурят данъчни стимули за фирмите.
Повече по темата гледайте във видеото.