Снимка: БГНЕС архив
При проверките от последната година всеки трети асансьор се е оказал рисков
Три от всеки четири асансьора у нас – потенциални убийци. Близо 90 000 от съоръженията са стари и имат нужда от спешен ремонт, предупреждават експерти. В същото време поддръжката често се прави фиктивно.
Оказва се, че голяма част от асансьорите в България са стари и амортизирани. Този например е на 36 години и за този период нито веднъж не е ремонтиран сериозно. Това създава рискове от напукване на кабели, късане на въжета, както и проблеми с бутоните, двигателя, както и с клиновия механизъм. До какво може да доведе това?
Март 2010 година. Малко след като са разгледали условията за раждане в „Майчин дом” 9 бременни жени политат с бясна скорост от 7-ия етаж към шахтата на асансьора.
Близо 5 години по-късно Емануела помни всяка секунда от зловещия полет.
„Видях как вратите започват все по-бързо, и по-бързо, и по-бързо да се сменят – докато накрая не се озовахме с гръм и трясък в шахтата. Това се случи тогава”, спомня си Емануела Фролошка - потърпевша при инцидента.
От тогава за Емануела битката за безопасни съоръжения е лична кауза.
„На Калоян му казвам, че мама се опитва да направи така, че хората да не се притесняват, когато се качват в асансьори”, казва Емануела Флорошка.
Поводи за притеснения обаче все още има.
„Повече са на 40-50-60 години. Това е най-масовият асансьор в България. Като погледнем навън няма да видим нито едно превозно средство на 50 години и да е в експлоатация”, обяснява Валентин Маринков от Българската асансьорна асоциация.
„Амортизация, умора на материал, всичко това води до непрекъснати проблеми и дефекти”, добавя Никола Дзанков, представител на фирма за сервиз и монтаж на асансьори.
А за да не се стига до проблеми, изходът е спешни ремонти.
„Това са асансьори, които не са добре поддържани, които се поддържат на ръба на закона или фиктивно”, обяснява Валентин Чиликов от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор.
„В един момент ще се наложи да бъдат спрени. Физически няма да могат да вървят. Това е като е една кола – карате я, карате я и тя в един момент рухва”, обяснява Петьо Ленгеров - представител на фирма за сервиз и монтаж на асансьори.
От 36 години асансьорът в произволно избран от нас блок не е ремонтиран. Износени въжета, счупени бутони и пропукани кабели са част от атмосферата през етажите. Затова тези работници се заемат да го подновят изцяло. Експертите искат ремонтите на съоръженията да се включат и в програмата за саниране.
През миналата година контролните органи за проверили 3100 асансьора, като всеки трети от тях е бил рисков и е бил спрян. Основна грижа за поддръжката и експлоатацията на съоръженията имат и собствениците. Така че нека всеки да бъде внимателен.
Повече по темата гледайте във видеото.