Снимка: Архив, БГНЕС
Нови протести и напрежение по гарите заради плановете на БДЖ да съкрати 140 влака
Нови протести и напрежение царят по гарите заради плановете на БДЖ да съкрати 140 влака и 1500 служители. Днес спряха първите 38 композиции. На този етап национална стачка не се задава, по-скоро се задават закъснели преговори с неясен резултат.
БДЖ обяви, че приема всякакви идеи как влаковете хем да останат на релсите, хем да карат с по-малко пари. Първите предложения не закъсняха - на гара Габрово вече събират подписи за компромисно разписание, а пътуващите от гара Стамболийски направиха показно как да не прави повече БДЖ.
Осеяни с кръстове - така изглеждат разписанията на десетки гари. Днес Карлово загуби 11 влака, Габрово - 10, Враца 4. За противниците на съкращенията, те са непрежалими не само по социални причини - в отсечката Габрово - Царева ливада, например, автобусен транспот няма. Разреждането на влаковете ще попречи на ученици и студенти.
„Учениците от Плачковци и Трявна, големите ученици ще бъдат възпрепятствани да стигнат до професионалните училища в областния град и респективно ще се преориентират”, обясни Eлена Колева, областен координатор на Синдиката на българските учители.
„Аз просто нямам алтернатива, която да ми е изгодна като студент”, обясни студентката Симона.
Оказва се, че съкращенията не са съгласувани нито с областния управител, нито с кметовете, и така не е само в Габрово.
„Писмото от БДЖ сме го получили на 6-и януари. Ако диалогът беше започнал така, както го изисква законът няколко дена по-рано, мисля, че нямаше да се стига до това положение”, смята областният управител на Габрово Николай Сираков.
Протестиращите на гара Габрово предлагат компромисно решение - от 16 спрени БДЖ да върне 4 влака. Един от тях свързва Северна и Южна България.
Съкращаването на такива стратегически композиции поставя под риск и печалившите линии - никой не би чакал следващия влак часове наред.
Ето какво става, когато всички от Стамболийски разчитат на един единствен ранен влак до Пловдив.
„Влакът е 160 места, пък ние на Стамболийски се качваме 300, а идва с хора”, разказаха пътници.
Последвият влак в обратната посока е в 5:20 часа, когато стандартното работно време още не е приключило.
За да няма повече такива резултати от съкращаването на влакове и за да не се окаже, че освобождаването на железничари ще бъде съпроводено с непредвиден отлив на пътници, БДЖ е на ход - да чуе компромисните предложения на протестиращите. Иначе за неделя, 17-и януари, в Горна Оряховица е насрочен голям митинг на работещи и клиенти на БДЖ от няколко области.