Цветино обслужва няколко села и съвсем не е безлюдно място
Седем гари предстои да бъдат закрити през тази година. Една от тях е била ремонтирана за над 70 хиляди лева само преди две години.
За повечето от нас гара Цветино е непознато място. Точка от живописния маршрут на последната теснолинейка в България. За едни други хора обаче гарата е единствената връзка с останалия свят.
Гара Цветино се намира по линията на теснолинейката между Велинград и Якоруда. Няма асфалтов път до нея, пътува се с влака около половин час от Велинград.
Във влака са и едни отрудени жени, които тази сутрин са продали няколко бутилки прясно мляко, за да нахранят семействата си. За тях закриването на ремонтираната в края на 2012 година гара е абсурдно. Още повече, че те помнят как техните предци са построили железницата в района.
Към сантиментите на по-възрастните хора добавяме и недоумението на един преподавател, който също всеки ден ползва влака.
Гара Цветино обслужва няколко села и съвсем не е безлюдна. От влака слизат около 30 души и потеглят пеш към домовете си, до които автобуси няма. Животът на повечето от тях виси на една крава и на парите от продаденото мляко.
Гарата реално няма да спре да съществува. Влаковете ще спират тук, но няма да има персонал.
За хората от селата наоколо тази гара е мястото, където могат в студените дни да се скрият от минусовите температури. Ако стане просто спирка, вратите ще са заключени. И вероятно ремонтираната гара бързо ще бъде разграбена.
За ремонта са похарчени 71 хиляди лева. Подменена е канализацията, лъснати са тоалетните, реконструирани са фасадата и покривът. Парите са от капиталовия трансфер, обясниха от Националната компания "Железопътна инфраструктура". Оттам допълниха още, че пътниците все пак ще могат да ползват чакалнята.
По график влаковете в двете посоки по маршрута се срещат на гара Аврамово. При закъснение на единия обаче, среща може да се наложи и на Цветино. Според железничари от Велинград това се случва често. Особено през зимата. След като стане спирка, на Цветино няма да има стрелки и коловози.
Нерешен засега остава въпросът с охраната. Хората се опасяват, че без персонал спирката ще бъде оставена на произвола на крадците, които първо ще отмъкнат новата дограма, след това - покрива и осветлението.
Само за изминала година стойността на кражбите на елементи от железопътната инфраструктура надхвърля 1 милион лева. Въпреки това за ремонти на гари са предвидени два пъти повече - 2 300 000 лева.