Как ще се разбират шофьорите при катастрофа?

По-скъпи застраховки за колите  - това обещават застрахователи. Причината - новите правила за сключване на двустранни споразумения между шофьори, станали участници в катастрофа.

Според промяната водачите няма да търсят Пътна полиция, ако няма пострадали. За тях ще отговарят застрахователите. Това според Пътна полиция ще облекчи шофьорите, но за застрахователите промяната ще доведе до още агресия на пътя и злоупотреби с изплащането на щетите.

„Всеки може да сложи една кола, която е открадната, за да се оттърве от нея и да направи една инсценировка. Почти съм сигурен, че това ще се отрази на цената на застраховките. Мисля, че ще започне от 10%”, прогнозира Юрий Тодоров, председател на "Асоциация за застрахователна сигурност”.

По темата

„Основната функция на Пътна полиция е да осъществява контрол на пътното движение и да прави превенция против настъпване на ПТП, а с тази промяна си разделяме със застрахователите функцията. Досега Пътна полиция играеше ролята на доказател, че това се е случило. А те абдикират и го прехврълят на застрахователите”, коментира Росен Рабчев, главен инспектор в Пътна полиция.

По думите му КАТ отговаря за контрола на пътното движение, а с новите промени в закона Пътна полиция и застрахователите вече ще си разделят тази функция.

Припомняме, че влизат в сила нови правила, по които ще действат властите при катастрофи. КАТ вече ще идват само на мястото на тежките инциденти. Катастрофите без пострадали вече няма да се регистрират в КАТ. В останалите случаи, дори ако колите са със сериозни щети, ще бъдат съставяни двустранни протоколи.

Пътна полиция ще пристига на местопроизшествието при следните условия: ако има жертви или пострадали; ако двамата шофьори не могат да се разберат кой е виновен; ако има съмнения, че единият от водачите е в неадекватно състояние или няма книжка.

До този момент не се подписваха протоколи, ако някоя от колите не може да се придвижва на собствен ход. Според застрахователите обаче това почти винаги се случва при по-тежките катастрофи.

„Промените не са свързани с леките ПТП. Тази наредба действа от 2009 година. Шофьорите добре познават правилата и как се пишат двустранни протоколи. Промяната е, че КАТ няма да посещава и тежки ПТП-та между два тира, например. А когато стане тежко пътно-транспортно произшествие, хората обикновено са много афектирани и разбирателството е много трудно. Застрахователите плащат на КАТ да извършват тази контролна мярка. Гаранционният фонд изплаща 5% от всички вноски, които ние, като граждани плащаме”, коментира Юри Тодоров, председател на „Асоциация за застрахователна сигурност”.

Повече по темата гледайте във видеото. 

 

Редактор: