В планината има над 22-километрова мрежа от лифтове и ски влекове

Ултиматум за бъдещето на Витоша: или всички лифтове ще бъдат поправени и ще работят през зимата, или съоръженията да се дадат на общината за управление. Това е искането на кметството, отправено към концесионера „Витоша ски”.

Във Витоша в момента има над 22-километрова мрежа от лифтове и ски влекове. От четирите лифта в планината, чиито начални станции са близо до града - Драгалевски, Симеоновски, Романски и Княжевски, работят само първите два, и то само в събота и неделя. През ски сезона кабинковият лифт работи всеки ден. "Витоша ски" ги купи от Столичната община през 2007 г.

Хиляди изкачиха Черни връх по стъпките на Алеко (СНИМКИ)

Местността „Офелиите” разполага с 300 метра ски влекове. Там на първи стъпки в снежните спортове се учат най-малките. Именно ски училищата са основният бизнес в планината. Всеки сезон на Витоша спортуват над 10 000 деца. А поддръжката на лифтовете е за сметка на фирмите. Цената й за един малък влек във Витоша може да стигне до 10 000 лева на сезон, защото въжетата се сменят всяка година.

От общо 18 ски съоръжения в планината, 14 са собственост на „Витоша Ски”.

На всички ни е ясно, че те са в окаяно състояние, че трябва да се обновят. Очевидно има някакви причини, които пречат на собственика да обнови съоръженията”, коментира Елен Герджиков, председател на Столичния общински съвет.

В писмо до медиите „Витоша Ски” заявиха, че искали да поправят лифтовете, но те били твърде стари и за тях нямало части. От друга страна Законът за горите забранявал стъпките на лифтовете и влековете да бъдат изключени от горския фонд.

Когато се отнася за съществуващи лифтове и подмяна на стълбове, няма изискване за изключване от горските територии. Типичен пример за това е ремонтът на лифта в Боровец”, обясни Тома Белев, бивш шеф на Природен парк „Витоша”.

Затова от общината искат главният архитект да провери как се стопанисват лифтовете край София. След проверката собствениците ще получат предписания да ги възстановят или да ги съборят за собствена сметка, каза столичният кмет Йорданка Фандъкова.

Докато казусът с лифтовете се реши, от общината ще разкрият нова линия на градския транспорт, която ще тръгва от Националния исторически музей, където ще има буферен паркинг за колите на туристите. А от Столичния общински съвет поискаха лифтовете в София да станат част от транспортната система на града.

За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК.