Как всеки десети шофьор в Плевен се оказа човек в неравностойно положение

В синята зона в Плевен почти всяка кола е с инвалидна карта, за да не плаща паркинг. С инвалидни карти на частните си автомобили са дори полицаи и автоинструктори.  Оказва се, че всеки десети човек в плевен е човек в неравностойно положение. Възможно ли е това?

В синята зона за почасово паркиране на града - почти всяка втора кола е с инвалидна карта.

„Град на инвалидите, ако се огледаме, може би и да сме държавата на инвалидите”, казва Върбан Мончев, който е с увреждания.

Инвалидната карта позволява безплатно паркиране на хора с минимум 50% намалена трудоспособност, доказана с ТЕЛК. Без да подозира, че е сниман от скрит камера обаче, служител на Центъра за градска мобилност ни споделя, че не всички, използващи картите, са инвалиди.

Картата е лична, не е на автомобила. Според наредбата на Община Плевен тя може да се ползва и от друг човек, но само ако при и по време на паркирането той обслужва персонално лицето, чиято е картата. 

НАРУШИТЕЛ, БЕЗ ДА ЗНАЕ: Как кола изчезна "мистериозно"?

Опитваме да разберем - ползват ли се правомерно инвалидните карти и контролира ли ги някой. 30 октомври. 9 часа сутринта. Зад областната дирекция на полицията паркира полицай. На предното стъкло на автомобила, от който слиза, има поставена инвалидна карта.

От наши източници разбираме, че картата е издадена на жена, която има увреждания. Полицаят обаче е сам в колата, а инвалид няма.

Екипът ни среща полицай Павлин Георгиев, който признава, че няма инвалидна карта. Когато разбира, че сме го заснели да паркира на мястото, той казва, че всъщност ползва картата на майката на съпругата си.

Други шофьори с инвалидни карти, също не бяха с притежателите им, но обясниха, че ги чакат. 

Срещаме дори учебен автомобил, който е с карта за безплатен паркинг за хора с намалена трудоспособност. Тази карта също се оказа на жена, а в колата беше само инструкторът. По-късно същият ден на колата беше поставена скоба.

„Ако погледнем наредбата вие не сте в правото си – въпросът е правилен, казаха ми от градска мобилност доведете инвалида, как да го доведа, като аз съм го изпратил вече”, казва Пламен Мирчев. Той казва, че според него  скобата е сложена избирателно, защото има много автомобили  с инвалидни пропуски.

А за да избегнат глобите и отнемането на инвалидните карти, някои нарушители изпадат в комични ситуации. Като Пламен, който пропътува пътя до съседно село, за да докара притежателя на картата и да бъде освободен от скобата.

Какво показва сметката - всеки десети човек в Плевен е инвалид. Издадените инвалидни карти са близо 10 хиляди. Валидни от тях са половината, останалите са вписани като изгубени, унищожени или с изтекъл срок.

Асен Асенов, който работи в Центъра за градска мобилност обяснява, че прави проверки на случаен принцип.

Нови правила за паркирането в София

По документи проверки се правят не на случаен принцип, а по установени правила. Хора с инвалидни карти имат право да паркират само на обозначени с маркировка и знаци инвалидни места за не повече от 3 часа. Виждаме обаче, че маркировка няма, а синята зона се използва като безплатен паркинг през целия работен ден.

„Към момента хората, които разполагат с преференциална карта за паркиране, ползват по-облекчен режим, защото опитвайки се да въведем наредбата изцяло, без да сме изрядни в маркировката, това ще доведе до конфликти”, казва директорът на Центъра за градска мобилност гр. Плевен Иваница Георгиева.

Тя обяснява, че инспекторите могат  да проверят единствено визуално дали тази карта е издадена от ЦГМ или от друг град.

А ако от Градска мобилност решат да направят проверка, единственото, което могат да направят, е да сложат скоба на колата ви. Ако вие обаче не се появите до 19 часа и 30 минути, скобата трябва да бъде премахната, защото свършва работното им време и няма как да бъде установено нарушение.

От Центъра за градска мобилност могат да правят и съвместни проверки с полицията.

Една кратка разходка в центъра на Плевен е достатъчна, за да преброим стотици коли с инвалидни карти.  Според Центъра за градска мобилност обаче нарушителите са само 12. Толкова са отнетите карти за неправомерно ползване от началото на годината до сега.   Няколко пъти се опитахме да се срещнем с кмета на Плевен Георг Спартански. Не успяхме, заради многото му служебни ангажименти.  Той ни изпрати писмен отговор, в който заявява, че проблемът ще бъде решен с поставянето на пътна маркировка. Надява се това да приключи до края на месец ноември. Ще се спазват ли правилата тогава, ще проверим отново.

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.