Валери Илиев с коментар за "Твоят ден"
Двойка изтребители МиГ-29 бяха вдигнати по спешност в българското небе заради малък самолет - нарушител. ВВС приземиха леката „Чесна” на летище край Плевен, а пилотът беше задържан за кратко. Според него не е имало причина за принудителното му кацане под контрола на изтребителите. От бойната ни авиация потвърдиха, че самолетът не е бил агресивен и е изпълнил всички нареждания.
Инцидентът става малко над месец, след като подобен малък самолет прелетя през няколко натовски държави, кацна цели два пъти у нас, а пилотът му така и не беше открит.
Валери Илиев е инструктор в базата Бохот. Вчера след обед излетял за проверка на конкретен уред. „Нямам представа защо бях прехванат. При изпълнение на учебно-тренировъчен полет вчера към 16.00 ч., поради технически проблеми в радиостанцията, се качих на самолета, за да го тествам. Не съм ходил до Свищов, а изпълних задача на около 20 км от летището в Бохот, след което бях прехванат от самолет на ВВС", разказа той в ефира на NOVA NEWS.
По време на полета е бил прехванат от изтребител. Казва, че маневрата била изпълнена като по учебник
„Има специални маневри на прехващача, които той изпълни перфектно. Даде ми да разбера, че съм прихванат, разбрах че съм прихванат от изтребителя и продължих полета към летището без да съм бил агресивен към него, без да съм се стремял да сменям посока, да копирам релеф и да се скрия по някакъв начин”, разказва пилотът.
По думите му вчерашното изпълнение е било "недобро". „Не съм нарушител, информацията не се дава от България, а от командването на НАТО. В авиацията съществува пространство G - сегмент от въздушното пространство до определена височина, в която всеки един собственик на летателно средство може да изпълнява полети, без да се обажда на когото и да било. Аз винаги се обаждам. Не съм нарушил никакви закони, нито съм бил причина за паника", категоричен бе Илиев.
Той допълни, че след прехващането на място са дошли представители на всички възможни служби. "Бях отведен в полицията и задържан. Снеха ми показания. Ще предявя искания. Това нарушава свободата ми и петни името ми", заяви той.
Военният министър уточни, че изтребителите са били вдигнати по сигнал от командването на НАТО, възможно било самолетът да представлява опасност не само за България
„Това означа, че самолетът е правил очевидно или траектории, или действия, които центърът в НАТО е възприел като потенциален риск. Той не представлява риск само за България, а може би е представлявал риск и за Румъния”, заяви Драгомир Заков.
Пилотът твърди, че след като е кацнал на Бохот, изтребителят се е оттеглил. Заяви, че за изпълнявания полет не бил нужен летателен план, защото се движел на височина под контролираното въздушно пространство и не застрашавал движението на останалите самолети. „Близо до земята и не се изисква да се пуска полетен план и да се включва транспорндер”, посочи Валери Илиев.
Не може да докаже маршрута си, но не било и необходимо, защото спазил всички изисквания
„По всяка вероятност е станала грешка, защото в района на Свищов е прихванат самолет. Може да е бил там, може да е мотоделтапланер, може да е бил дрон, може да е нещо по-голямо”, коментира Илиев.
Пилотът на самолета е бил задържан за 24 часа и разпитван в полицията в Плевен.
Според военните, прехванали малкия самолет, той не е представлявал реална заплаха за сигурността.
Заради малката „Чесна” са задействани два изтребителя МиГ-29. Единият излита, а другият остават в готовност на пистата.
„В района на град Плевен целта беше открита визуално. Беше опозната, съпроводена и кацна на летище Бохот. Самолетът изтребител остава в района може би още известно време, за да бъдат информирани съответните органи на земята”, заяви ген. Николай Русев, командир на авиобаза "Граф Игнатиево".
Малкият самолет е приземен принудително, а изтребителят блокира небето над летище Бохот, докато пилотът не бъде задържан от полицията. Не е имало опити за бягство или саботаж. Пилотът не е бил агресивен.
„Искам да разсея едни такива съмнения, които витаят вече, че едва ли не това е отново опит някой да пробва противовъздушната отбрана на НАТО. Това е несериозно за мен”, коментира Русев.
Прелитайки в долното въздушно пространство тип G - около 600 метра от земята, не е необходимо машината да има полетен план. Задължително е обаче да има радиокомуникация или да уведоми за полета най-близкия център за ръководство на въздушното движение.Този пропуск открива полк. Любен Лозанов, който 30-години е бил началник на Военното ръководство на въздушното движение.
„Самолетът е влязъл в активирана, временно резервирана зона от Центъра за координиране на използване на въздушното пространство. И навлизането на самолета именно в тази зона е довело до реагиране на ВВС”, обяснява той.
Според него военните пилоти са действали абсолютно правилно. „Това е нарушение на въздушното ни пространство. Аз смятам, че е пропуск на този, който е излетял. Решил е, че в района така набързо ще си свърши работата и няма нужда да прави полетни планове, да ги съгласува, да чака разрешение, което е малко по-трудничко”, казва Лозанов.
„Представете си, че този самолет беше фактор, че отива с някаква задача да пренесе нещо или да извърши някакъв акт някъде. Ние сме за това. А на някои може да им изглежда комично, може да им изглежда несериозно, това си е тяхна работа”, посочи бригаден ген. Николай Русев.
Преди месец подобен малък самолет, нарушил въздушното пространство на 7 държави на НАТО, кацна мистериозно на летище Търговище. И до днес пилотът и пасажерът остават неоткриваеми.
Целия разговор гледайте във видеото.
Новините на NOVA - вече в Instagram, Twitter, Telegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.