Надеждата е да се създадат нови терапии и ваксини

Секвенирането на генома на новия коронавирус позволи на света да проследи разновидностите му по време на пандемията. Сега британски учени планират да използват метода, за да изучат по-добре ред други респираторни патогени - от грипа до респираторния синцитиален вирус (RSV), съобщи Ройтерс.

Целта им да хвърлят повече светлина върху познатите заплахи и евентуално върху нововъзникващи, казват учените от екипа на Института Уелкъм Сенгър, които работят съвместно с Британската агенция за здравна сигурност.

Никога досега светът не е имал достъп до информация в реално време за тези вируси по начина, по който учените се сдобиха за вируса SARS-CoV-2 чрез секвенирането на милиони геноми, каза пред журналисти Юън Харисън, ръководител на новата Инициатива Респираторен вирус и микробиом.

"Надяваме се, че като разширим способността си за секвенираме рутинно тези вируси, ще можем да надградим над работата върху COVID. И се надяваме това да ускори изследователските усилия да се разбере начина на предаване на тези вируси и за разработването на нови терапии и ваксини", каза Харисън.

Гръцки учени откриха нов молекулярен механизъм на стареене

Целта е наблюдението на генома да се превърне в норма, то да служи за информирано вземане на решения за общественото здраве и да служи като пример за всички страни, които биха искали да сторят същото, допълни той.

Работата по проекта започва по-късно тази година, като ще се използват останали материали от тестовете за диагностика на COVID-19, като в единен процес ще се секвенират вирусите SARS-CoV-2, на грипа, на RSV и други известни респираторни вируси.

Тази зима случаите на COVID-19, грип и RSV бележат ръст в Северното полукълбо и поставят на сериозно изпитание болниците в доста страни.

Екипът изследователи очаква работата им в бъдеще да даде отговори на въпроси за подобен вид епидемии. Сред целите на учените е с една проба от носа да се секвенират всички налични вирусни, бактериални и гъбични видове и да се установи как се променят по време на инфекция. Проектът на инициативата е петгодишен и започва от пролетта.

Новините на NOVA - вече в InstagramTwitterTelegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.

Източник: Антоанета Маркова, БТА