Това, че сме лидер в световния износ на тези стоки обаче, съвсем не означава, че и печелим най-много от тях

България е абсолютен световен лидер в производството на патешки черен дроб, спирачни маркучи и билки. Малката ни страна държи челни позиции в износа на още няколко продукта, които ни представя Ева Костова в рубриката „Числата на седмицата”.

Това, че сме лидер в световния износ на тези стоки обаче, съвсем не означава, че и печелим най-много от тях. Така че, ако погледнем това кои стоки ни носят най-голяма печалба, класацията би изглеждала различно. Това са нерафинираната мед, суровото слънчогледово олио и маслодайният слънчоглед. С тези български продукти заемаме четвърто и трето място в световния износ. Именно маслата и най-вече слънчогледовото, са новата златна българска стока, с износ за над 1 млрд. долара. Олиото ни пътува главно към Индия, Испания, Република Южна Африка и други. Що се отнася до слънчогледа, по данни на Евростат, близо една четвърт от произведения в целия Европейския съюз идва от България, което ни превръща в най-големия производител в общността.

Лекове, които всеки може да приготви у дома (ГАЛЕРИЯ)

По данни на Министерството на околната среда и водите, от всички страни-членки, само в България се събират билки от дивата природа в големи количества, което е и причина да сме единствените в общността със специализиран Закон за лечебните растения. Всяка година в пунктовете ни се събират и обработват между 15 и 17 хиляди тона лечебни растения, като 90% от тях се изнасят. Броят на тези с доказани положителни свойства е 750, а около 250 се използват интензивно във фармацевтичната и хранително-вкусовата промишленост, козметиката и народната медицина. 24 билки са забранени за събиране със стопанска цел, а за други 11, сред които и еньовчето, всяка година се определят допустими количества. За известно време забранен за беритба беше така обичаният мурсалски чай. Причината - застрашени естествени находища.

От години България е сред лидерите в производството и на лавандулово масло, като допреди няколко години над 50% от лавандулата, която се продава по света, беше българска.

И ако билките присъстват по нашите земи, откакто свят светува, нещата далеч не така стоят при ските. Въпреки това, България комфортно се е разположила в топ три на най-големите европейски износители, като вече дори дели второто място с Франция. По данни на Евростат страните производителки в общността, изнасят годишно по 3,5 милиона чифта ски и сноуборд към други държави членки. Извън ЕС изнасят още близо 2,5 милиона. Над една трета от целия този износ идва от Австрия, а от Франция и България – по 11%. Близо половината от европейските ски, предназначени за пазара извън Европа, отиват в САЩ.

С какви още необичайни стоки се свърза страната ни – гледайте във видеото.