Снимка: NOVA
Инцидента край Локорско коментира бившият директор на "БДЖ - Товарни превози" Християн Кръстев
Нито една катастрофа повече в жп транспорта и нулева толерантност към нарушенията на железопътните правила. Тази задача постави ресорният министър Гроздан Караджов на ръководствата на НКЖИ, „БДЖ - Пътнически превози”, „БДЖ - Товарни превози”, ИА „Железопътна администрация” и Националния борд за разследване на произшествия в железопътния транспорт на спешна среща в министерството.
„Обявяваме нулева търпимост към всякакви, макар и на пръв поглед незначителни, нарушения в дисциплината, в нарушаване на правилата и нормите за жп транспорт. Нито един служител повече няма да бъде толериран, както и нито един от ръководителите, ако такива нарушения доведат до произшествие или катастрофа”, категоричен беше Караджов.
На срещата са дискутирани пробивите в системата за безопасност и как най-бързо те да бъдат отстранени. Караджов обяви, че от доклади е станало ясно, че са зачестили излизанията на червен светофор от страна на машинисти. Подчертан е проблемът с гарите, които не са свързани към системата за сигурност. Разрешенията за маневри също бяха посочени като съществен проблем.
„Защо беше тази среща - не просто една катастрофа е причината, а тенденцията на зачестяване на едни и същи, на повтарящи се нарушения на процедурите. От доклади на колегите става ясно, че има зачестили излизания на червен светофор от страна на машинисти, съгласувани много често устно с дежурния диспечер. Когато не са съгласувани, те стават нерегламентирани. А такива излизания, макар понякога да са минавали между капките, водят до тежки катастрофи”, подчерта министърът.
За Караджов голям проблем са и „развързаните” гари, които на практика не са прикачени към системата за сигурност. „Там се отваря възможност да се излезе от необозначен коловоз и да се навлезе в трасето на движение на влаковете, без това да се отбележи в системата”, акцентира той. И допълни: „Като пример мога да дам и разрешенията за маневри, когато коловозът се оказва зает”.
След спешната среща стана ясно, че ще се действа и в посока внедряване на система за вторичен технически контрол на местата, където е възможно да бъде допусната човешка грешка. „За да се случи това, на компаниите е даден срок до края на седмицата да анализират слабостите в системата за безопасност и да изпратят доклад с конкретни мерки, които искат да се реализират”, уточни Караджов.
Два товарни влака се сблъскаха челно край Локорско: Има загинали и ранени (ВИДЕО+СНИМКИ)
Пет дни след смъртоносната влакова катастрофа край Локорско пред NOVA бившият директор на "БДЖ - Товарни превози" Християн Кръстев обяви, че инцидентът се дължи на комплекс от грешки, а диспечери са допуснали движението на влак срещу влак. Той заяви, че няколко души не са си свършили работата и се е стигнало до влаковата катастрофа. По думите му токът, за който се говореше, че е бил спрян малко преди сблъсъка - всъщност не е бил спиран. Оказва се, че друго трасе е било с прекъснато електрозахранване. Машинистите на композицията на частния влак пък не са направили никакъв опит да спрат композицията и да предотвратят инцидента, твърди Кръстев.
"Безопасността на движението по българските железници ще бъде мой първи приоритет. Безопасността на движението по пътищата също. Намирам също за логично да се направи ревизия - не просто на времето на служебния министър. Трябва да се разгледа изобщо дейността на НКЖИ, на двете БДЖ-та. Защото зачестилите инциденти и катастрофи - показват, че нещо в системата за сигурност куца и че трябва да се сложи край на това", каза Караджов преди срещата.