Вицепремиерът Караджов свиква спешна среща заради инцидента

Близо 300 пътници на полет от Лондон са били блокирани за почти час в „ръкава”, свързващ самолета им с терминала. Инцидентът е станал на летище „Васил Левски”-София. Това става ясно от Министерството на транспорта и съобщенията.

Вицепремиерът и транспортен министър Гроздан Караджов свиква спешна среща във връзка с неуредиците на летището, се казва в съобщението.

Българи блокирани на летище във Великобритания

По информация на NOVA  полетът е кацнал около 30 минути по-рано. По неизвестни засега причини служител на „СОФ кънект” не е пуснал пътниците да минават митнически или граничен контрол, ако е имало нужда от това, и ги е оставил затворени в „ръкава”. Служители на Агенция „Митници” и ГД „Гранична полиция” са съдействали на нуждаещите се да стигнат до санитарни помещения.

Кой и защо е допуснал 300 души да бъдат блокирани ще бъде обсъдено на срещата, която се свиква утре.

Заради отменен полет: 200 пътници бяха блокирани на летище София

Срещата ще се проведе в неделя на Терминал 2. Участие в нея ще вземат ръководството на ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГВА), изпълнителният директор на „СОФ Кънект“ и неговият екип, представители на Агенция „Митници”, Гранична полиция, както и всички наземни оператори, отговарящи за обслужването на пристигащи полети от трети страни.

Всяко от звената трябва да представи пред министър Караджов вариант за по-добра организация за влизане в България на пътници, пристигащи от страни извън ЕС.

Самолетът кацнал малко преди полунощ и нищо не предполагало, че след кацането на родна земя изходът от летището ще се окаже лутане из лабиринт без изход. На борда на самолета от Лондон, имало и много деца. Сред пътниците е бил и бившият здравен министър Асена Сербезова, която разказа, че опитът им да излязат продължил близо час. Не успели да намерят служител на летището, който да им съдейства. В опит да потърсят помощ, позвънили на телефон 112. Спасението им дошло на 50-та минута.

Тръгнахме надясно, посоката, към която единствено можеше да се върви. Стигнахме до едни врати, които така и не се отвориха. Без да се види служител, 15 минути в коридора, след което започнахме да се разхождаме абсолютно необезпокоявани от никой. Преседяхме така 50 минути без някой да ни съдейства да излезем! Стигнахме до 2 ет., Гранична полиция. На 45-ата минута дойде един служител на летището, който каза, че неговите карти не могат да отворят вратите. Ако нещо се случи на това летище? Как така никой не разбра, че самолетът на „България ер” кацна? Аз се чудя кой наблюдава камерите за безопасност. Това определено сочи за проблем на летището”, заяви Асена Сербезова.

В позиция от „СОФ кънект”  заявяват, че цялата отговорност за случилото се е на двата наземни оператора, които обслужват пътниците на аеропорта. И че още през февруари са изпратили документи, с които настояват тези оператори да спазват базови стандарти за обслужване на пътниците. Но това е било без резултат.

Позиция на МВР:

„В дежурния център на „Гранична полиция" на аерогарата е получено обаждане от дежурен координатор на ЕЕН 112 за сигнал от пътник, който не може да напусне самолета. Незабавно са изпратени служители от дежурната смяна на ГКПП Аерогара София, които са установили, че действително има пътници, намиращи се в т. нар. ръкав между самолета и терминала, които не могат да излязат. Тъй като проблемът е извън компетенциите на граничните полицаи и се обезпечава от наземния оператор на летището, веднага са повикани компетентни техни служители, които да отворят електронните врати по пътя към изходите на терминала”, се казва в позицията. „ГД „Гранична полиция” няма компетенции по транспортиране на пътници, нито по обслужване на сградата на терминала, самолетите и обслужващите автобуси. 

Във въпросния случай пътниците не са могли да стигнат до зоната за граничен контрол, но граничните полицаи са оказали съдействие на наземния оператор, отговорен за обслужване на Терминал 2”ы завършва позицията, разпространена от пресцентъра на МВР.