Изпитващият ще бъде наказан за нарушение на Закона за движение по пътищата
Видеозаписът от изпита на 18-годишния шофьор, причинил тежката катастрофа на пътя Созопол – Черноморец, беше показан пред експерти от Агенция “Автомобилна администрация”, журналисти и представители на неправителствени организации. При удара, освен младия водач, живота си загубиха още две момчета – на 17 години.
След катастрофата бяха разпоредени спешни проверки на фирмата, в която младежът е карал шофьорския си курс. Установено е, че занятията по нощно кормуване всъщност са проведени в следобедни часове.
“Имаше пропуск по време на обучението. Часът за нощно шофиране е даден юни месец в 17:00 часа, което не е в тъмната част на деня”, коментира изпълнителният директор на Агенция “Автомобилна администрация” Слав Монов.
Разследването за тежката катастрофа с АТВ в Слънчев бряг приключи
От записа става ясно още, че изпитващият не си е сложил предпазния колан. По думите на Монов той ще бъде наказан за това грубо нарушение на Закона за движение по пътищата.
“Сериозни нарушения по време на изпита не са допуснати. Единственото, което може да бъде отчетено като някакво нарушение е, че се правеха само леви, осигурени завои, без да се пропуска насрещно движещият се. А знаем, че на курсистите им е доста трудно да се справят с такива ситуации”, смята Петър Вутов от Асоциацията за квалификация на автомобилистите.
И втората проба на Никола Бургазлиев показа употреба на наркотици
“Тече проверка във фирмата относно тези “подсигурени леви завои”. В методиката за изпитване няма такова понятие, тъй като вървим по правилата - няма нито осигурени десни, ните осигурени леви. Има задължителни елементи, които е трябвало да се изпълнят и те са изпълнени”, каза Монов.
Вутов сподели, че маршрутът на обучението не може да се проследи дигитално, защото то е приключило на 11 юли - ден преди официалното влизане на дигитализацията в обучението.
В Созопол днес е обявен ден на траур в памет на трите загигинали момчета.
Експерт: Установени са нарушения и от двете страни
За първи път успях да стана свидетел на проверка, което ми дава надежда и повод за оптимизъм. Това сподели в ефира на “Твоят ден” по NOVA NEWS Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите за видеозаписа от изпита на 18-годишния шофьор, причинил тежката катастрофа на пътя Созопол – Черноморец. Той беше показан пред експерти от Агенция “Автомобилна администрация”, журналисти и представители на неправителствени организации.
При удара, освен младия водач, живота си загубиха още две момчета – на 17 години.
“Искам да благодаря на министъра на транспорта и вицепремиера, както и на изпълнителния директор, че най-после се обърнаха към неправителствения сектор, защото там е експертизата. Стана една много хубава проверка, доста по-различна от всички досега”, коментира Георгиев.
По думите му са били установени нарушения и от двете страни - и в обучението, и в изпитите.
“Смятам, че изпълнителният директор Слав Монов прави всичко възможно, което касае неговата длъжност, но би трябвало в тази “Автомобилна администрация” да има експерти. Монов е административен кадър, той не е експерт”, каза той.
Георгиев сподели, че главният инспектор, който е пряк началник на изпитващите, се е опитвал да го убеди, че те имат право да бъдат без колани по време на изпита. “Но в закона пише, че освободени от поставянето на колани са инструкторите при управление на автомобила с учебна цел”.
“При обучението по безспорен начин се установи, че часът, който трябва да се даде за нощно кормуване, е даден в 17:00 часа. Защо трябваше да стане тази трагедия, за да се види, че не е дадено нощното кормуване?”, попита експертът.
Той коментира и, че обучението е приключено на 11 юли, а от 12 е влязла дигитализацията, която позволява да се проследи маршрута. Но на изпит младежът се явява около 2 месеца след като му е приключено обучението. “Фактическото обучение е правено дори след това. Така се избягва дигитализацията”, смята Георгиев.
Бившият директор на КАТ Алекси Кесяков смята, че има системна грешка. “От раждането до 18 години липсва сериозно въздействие по отношение безопасността на движението. И от държавата, и от хората”.
“Тези нещастия са свързани с неграмотността. Тези млади хора, които са имали амбиция да живеят, не са искали да загиват. Непознаването на опасностите в движението по пътищата не е проблем само на учебните форми за кандидат-водачите”, коментира Кесяков.
Според него това е проблем от преди раждането на детето. “Имаме женски консултации, но да сме чули някакви съвети за безопасност на движението? Имаме вземане на детето от родилния дом, но да сме чули за този проблем? И така вървим по системата”.
“Това не е първият случай със загинали млади хора. Не трябва да говорим само за този конкретен случай, а трябва да го правим и по принцип, защото мъката на хората е много голяма”, каза той.
Според бившия директор на КАТ занятията, свързани с безопасността, не трябва да се броят по часове в училище. “Там има проблеми, хората трябва да са грамотни. Какво знаят младежите за скоростта? Това са неща, които трябва да се знаят”.
“В същото време цялото общество се отнася много толерантно спрямо нарушенията по пътищата”, обясни Кесяков.
Повече по темата гледайте във видеоматериалите.
Последвайте ни