Ако имате идея как да подобрите живота на българските деца, може да кандидатствате в новия конкурс на Нова Броудкастинг Груп и Фондация „Промяната” до 20 май 2016 г. на http://novatv.bg/gamechangers
„Сухата статистика сочи, че благодарение на ПРОМЯНАТА вече е променен животът на над 500 български деца, но зад цифрите стои много повече”. Това споделя Ани Салич - лицето на Нова телевизия и посланик на най-голямата социално-отговорна инициатива ПРОМЯНАТА, в интервю за Vesti.bg. „За мен ПРОМЯНАТА е просто естественият, следващ етап от моята мисия като професионалист и като гражданин”.
Инициативата на Нова Броудкастинг Груп в партньорство с новосъздадената фондация „Промяната” за трета поредна година търси хората с най-вдъхновяващите социални идеи и амбицията да подобрят живота на децата в България.
Госпожо Салич, социалната инициатива ПРОМЯНАТА, чийто посланик сте вие, се провежда за трета поредна година. Как предишните две години промениха живота на децата?
Сухата статистика говори, че вече сме достигнали до 500 български деца, като планираме тази година да удвоим тяхната бройка. Зад тези числа обаче са скрити лицата на децата със специални нужди, на които Веселина помага с конна терапия, на всички по-големи момичета и момчета, които вече има къде да задават въпроси и да получават отговори за секса и сексуалното си здраве от loveguide.bg - платформата на Николета, както и на учениците от Враца, които избраха да се запишат в IT курсовете на Емо и Тео, за да останат в града си и да получат шанс за добре платена работа в бъдеще, на младежите от институции, част от менторската програма на Мая и Стояна от Социалната чайна във Варна, която ги подготвя за тяхната първа работа, както и децата от Дома за деца, лишени от родителска грижа „Княгиня Мария-Луиза” в Пловдив, които Иван обучава как да изработват играчки от дърво - първа стъпка в развиването на социални и професионални умения за самостоятелен живот извън институцията. Промяна има, но естествено тя ще бъде още по-видима след години, защото всички проекти на финалистите, избрани през 2014 и 2015 г., ще се развиват и ще подкрепят все повече деца.
Имат ли интерес българските предприемачи да помагат? Какъв е интересът тази година спрямо предходните?
Ако съдя по посещаемостта на пресконференциите, с които откриваме инициативата Промяната, то интересът е все по-голям. Миналата година получихме 296 заявки за участие в конкурса, а тази година, две седмици преди крайния срок в системата ни за кандидатстване вече са се регистрирали 224 кандидати.
Стават ли българите по-добри, научихме ли се да помагаме? Според последните данни от класация за благотворителна активност страната ни е на дъното в световен мащаб...
Благотворителността и добротата не могат да бъдат измерени или описани в статистики… Аз знам, че българите са съпричастни и винаги помагат, когато им покажем някое бедно или болно дете или пък беден или болен възрастен… Интересът към конкурса ПРОМЯНАТА показва, че хората не само забелязват проблемите на децата, но и са готови да поемат инициативата, като предложат решения за тях и работят за осъществяването им. Може би има още какво да научим от по-големите европейски държави по отношение на доброволчеството, защото то трябва да присъства навсякъде в едно съвременно демократично общество-дори в училищата… Но тук влизаме в темата за колективната мисъл и действие на българското общество, които според мен все още има да изминат дълъг път… Някак си трудно се обединяваме около една идея…
От самото начало вие сте посланик на ПРОМЯНАТА, какво е вашето удовлетворение от това да участвате в социално отговорната инициатива на Нова Броудкастинг Груп и фондация „Промяната”?
Много пъти съм казвала, че преди 15 години започнах да обикалям домовете за сираци с мисълта, че рано или късно те трябва да бъдат затворени и ако тогава в тях имаше 15 000 деца, то сега там има около 1500. Това е факт благодарение на усилието на всички. Много от тези деца обаче остават извън нормалния живот и съществуват на ръба, защото нито са получили адекватно образование, нито са научени на професия. И тук говорим само за така наречените сираци, за които често се сещаме и се опитваме да помагаме. На тези общности помага ПРОМЯНАТА. На тези групи, които по една или друга причина остават изключени от социалния живот и грижата на мнозинството. От всички нас зависи да ги включим обратно. Така че за мен ПРОМЯНАТА е просто естественият, следващ етап от моята мисия като професионалист и като гражданин.
Ако вие кандидатствахте по този проект, какво бихте искали да промените?
Бих обърнала внимание на училищата за родители, защото смятам, че семейството е отговорно най-вече за детето и ако самите родители не знаят как да отглеждат и възпитават децата си, такива ще бъдат и техните деца, а и децата на техните деца.Няма как да научиш едно дете да си мие зъбите всеки ден, ако това не знае и не го прави и майка му и баба му…Така можем да повлияем например на цели групи от българското общество - чрез обучение и възпитание на по-старите поколения, които задължително ще променят живота и на малките. Подобен е подходът на Фондация „Здраве и социално развитие”, финалисти в ПРОМЯНАТА 2015/2016, които не само помагат за ранното детско развитие на деца от ромски произход, но и работят системно с техните родители и семейства.
Конкурсът ПРОМЯНАТА дава възможност не само да се помогне на много деца и младежи, но и финалистите да развият своята мечта, чрез която да помогнат. Това ли е правилният начин?
Това е стимул да си лягаш и ставаш с мисълта за своята идея, която може да се роди и да оживее. И то така, че да става все-по-силна и по-голяма, за да може един ден да промени живота на стотици деца. И ако старите хора казват, че един мъж не е мъж, ако не е построил къща, а жената - ако не е родила дете, то това да измислиш, да оформиш, да развиеш и да успееш да съживиш една бизнес идея със социална насоченост би било най-голямата награда за всеки, защото накрая, когато остарееш, ще има какво да разказваш на децата си.
Цялото интервю на Ани Салич четете във Vesti.bg тук.
Ако вие сте човек, който е намерил иновативно решение и притежава предприемачески дух и силна мотивация да постигне ПРОМЯНАТА в живота на възможно най-много деца и млади хора, кандидатствайте в новия конкурс на Нова Броудкастинг Груп и Фондация „Промяната” до 20 май 2016 г. на http://novatv.bg/gamechangers чрез онлайн регистрация и онлайн формуляр.
И ТИ може да си ПРОМЯНАТА в живота на младото поколение.