Марина Цекова провери какви са нашите права при евентуални проблеми...

Много хора ще използват предстоящите почивни дни за пътуване в страната и чужбина. За да не се превърне екскурзията в неприятен спомен, Марина Цекова провери какви са нашите права при евентуални проблеми и какво можем да изискваме като компенсация.

 

„Обикновено при отмяна на полет, авиокомпанията трябва да предложи или премаршутиране на полета във възможно най-близко време. Ако това не може да се случи, трябва да предложи възстановяване на билета", обясни Ива Боцева, съветник "Европейски потребителски център".

 

Сумата трябва да се изплати на потърпевшия в 7-дневен срок. Освен билета, може да се поиска и допълнително обезщетение според разстоянието: до 1500 км -  250 евро; над 1500 км до 3000 км – 400 евро и
над 3000 км – 600 евро. 

 

Ако влакът ви бъде отменен можете да: отмените пътуването си и да поискате незабавно възстановяване на пълната цена на билета; поискате от железопътната компания да ви прехвърли на нов маршрут до крайната ви дестинация възможно най-рано или на по-късна дата по ваш избор.

 

При забавен полет пътуващият може да предяви пред авиокомпанията следните изисквания, независимо дали тя е нискотарифна:  до 2 часа забавяне – без обезщетение;  до 5 часа - храна, напитки, телефонно обаждане, факс; повече от 5 часа (и когато закъснението минава през самото денонощие) – той има право на хотелска стая. В този случай авиопревозвачът трябва да предостави или трансфер до хотела.

 

„Ако това не се предостави, за жалост, потребителят трябва на свои разноски да направи тези разходи, но е хубаво да запази касовите бележки, така че да може по-късно да предяви претенция при авиокомпанията и да бъде възстановена сумата", обясни Ива Боцева.

 

Обезщетението при пътуване с влак е: ако влакът закъснява с 1 до 2 часа, имате право на 25 % от цената на билета. Ако влакът закъснява с повече от 2 часа, имате право на 50 % от цената.

 

Багажът се счита за загубен, ако в срок от 21 дни не бъде върнат на пътника. За да бъде възстановена стойността му, авиокомпаниите изискват касови бележки на цялото съдържание на багажа.

 

„Не всеки потребител, за съжаление, пази касовите си бележки за артикул, който е закупил преди 1-2 или повече години, в този случай няма регламент, който да урежда точно определена сума, която да се възстанови на потребителя", подчерта Боцева.

 

В такъв случай се прави ориентировъчен списък с приблизителна стойност на багажа, която не трябва да надвишава 1200 евро. Или се калкулира теглото на багажа според предварително установена стойност за килограм,
„Хубаво е – това е препоръка – да не се слагат скъпи вещи в чекираните багажи, тъй като авиокомпаниите не носят отговорност за това", допълни Ива Боцева.

 

При изгубен или повреден багаж по време на железопътен превоз, имате право на компенсация до 1300 евро на бройка регистриран багаж, ако можете да докажете стойността на вещите в него. Имате право на 330 евро на бройка багаж, ако не можете да докажете стойността на вещите в него.

 

При забавен багаж имаме обезщетение, само когато сме в друга държава, различна от тази, в която пребиваваме. 
В такъв случай можем да си позволим закупуване на стоки от първа необходимост, като тяхната стойност не трябва да надвишава средно 50 евро на ден. Трябва да пазим и касовите бележки на покупките, за да ги предоставим после да съответната авиокомпания.

 

Репортер: Марина Цекова