"ДИКОВ БУЛ ГИЪР" - така се казва велосипедът на бъдещето...

"ДИКОВ БУЛ ГИЪР" - така се казва велосипедът на бъдещето, измислен от български оръжеен инженер. Старозагорецът Дико Диков изобретява нов вид задвижване с безстепенни скорости, което прави още по-лесно карането на колело.

 

Така познатото ни въртене на педалите е заменено с махаловидно люлеещо се движение напред-назад, както когато човек се движи пеша.

 

"ДИКОВ БУЛ ГИЪР" - патентованото велосипедно задвижване е кръстено на създателя си - оръжейния инженер от Стара Загора - Дико Диков.

 

"Тя идеята сама се натрапи. 360-градусово движение за човека е малко по-трудно - то не е характерно за него всъщност. Люлеещите движения са по-добри, защото в човешкия организъм няма нищо дето да прави 360 градуса! Това е по-ефективно движение, то затова човек го прави. По-лесничко става! Този механизъм го намерих преди 10 години в друг механизъм и направих тези четири прототипа, кои са", обясни Дико Диков.

 

Иновативното придвижване се усвоява за секунди: "При този начин на задвижване не е необходимо да се придобиват допълнителни рефлекси, каквито придобиват малките деца, като се качат за първи път на колело - те нали само крачетата, едното краче натиска и им е трудно да въртят педалите", допълни изобретателят.

 

Смяната на скоростите не е степенна, а плавна. Така без никакви усилия или възможност за авария, каквато може да бъде падането на веригата, сменяме  предавката за секунди.

 

„Имам два бутона, които съм нарекъл по-лесно и по-бързо! Долу в курбелите на педалите с този бутон променям мястото на веригите към педалите. Сега всяко едно движение с педалите ми изтегля по-голямо количество верига. Тоест ми дава по-голяма скорост! Така ставам и по-силен! Мога да качвам стръмни терени! Цялата тайна е, че батерийките за това се крият в радиото", допълни Дико.

 

Механизмите, позволяващи люлеещото движение са затворени в самостоятелен корпус. Веднъж сглобени, не изискват допълнителна настройка, регулировка или каквото и да е поддръжка.

 

"На мен ми струваше 10 години, а на света струва, колкото Мона Лиза! Това все пак са единствените образци. Одеве карахме шосейното и чопър така наречен, а сега караме рекумбент, тоест, излегнат тип, по-популярен е в Скандинавските страни и Америка. Кой може да използва тези неща? За хора с различна дължина на крайниците. Тук не се изисква едно пълно завъртане, както е при традиционните велосипеди. Там искаш, не искаш - правиш 34 сантиметра ход. А тук може и със съвсем леко движение и то пак ще се движи - ето аз ви го демонстрирам. Може да го използват даже и хора с увреждания. В момента работя над друга триколка, която ще се задвижва с ръце. С люлеещо движение на кормилото отпред и ще е за хора с увредени долни крайници. Дори и човек с паркинсон може да се движи, без да прави нищо друго! Само като хване един лост, който ще предава вибрациите на механизма", каза Дико Диков.

 

Нито една българска фирма не е проявила интерес към иновативното изобретение. На изложение в Шанхай обаче...

 

„Вече имам някакви първи резултати - може би там ще е ключа от палатката. А тук имам от Австрия, от Холандия имам обаждания. Много годинки и средства ми костваха тези мои разработки. Възвращаемостта е минус много, ама Божа работа може и да му дойде времето", обобщи Диков.

 

Репортер: Живко Константинов