Снимка: БГНЕС
През тази година обемът на предлаганите съвременни площи ще се увеличи с 15 000 кв. м.
Обемът на логистични площи в България отчете ръст от 15% през второто полугодие на 2012 година. Той се дължи основно на преотдаване на индустриални бази, които преди това са били използвани от техните собственици, показва доклад на компанията за недвижими имоти Colliers International.
По-голямата част от тези имоти не отговорят на изискванията на потенциалните наематели, чиито интерес е насочен към модерни логистични проекти. Основният недостатък на амортизирания сграден фонд, преобладаващ на пазара, е че той предполага по-високи оперативни разходи и не покрива условията за предоставяне на качествена логистична услуга. Изборът на компаниите, търсещи модерни индустриални бази е силно ограничен, а взимането на решения става все по-трудно и предполага задълбочено проучване на пазара.
През разглеждания период, единствено качествените логистични площи, сертифицирани по международни стандарти за устойчиво развитие като Търговски Център Европа и София Еърпорт Център, отбелязват висока степен на усвояване. През 2013 година са планирани още два на територията на София, които ще увеличат обема на предлаганите съвременни площи с 15 000 кв. м.
По отношение на търсенето, най-активни остават секторите на фармацевтиката, електрониката и бързооборотните стоки. Интересът към района на гр. Пловдив остава значим. Пазарът там ще продължи да се развива основно в посока логистични проекти, създадени по поръчка и според изискванията на клиента, но също така ще се стартира и изграждането на спекулативни площи. През тази година се очаква големи компании от Западна и Централна Европа да продължат да проучват страната и региона с цел изнасяне на производствени дейности.
Проучване показва, че очаквания за развитие на пазара през 2013 година са по-резервирани. Въпреки това, по-голямата част компаниите очакват логистичният пазар да продължи да се развива в положителна посока.
През годината собствениците на логистични бази ще трябва да се фокусират върху това как да генерират интерес от страна на потенциални наематели. Големите компании от Западна и Централна Европа, с намерения за изнасяне производствените си дейности, ще проучват къде да инвестират. Търсещите на логистичния пазар ще правят преценката си в условия на високо предлагане, формирано предимно от некачествени логистични проекти. В тази пазарна ситуация, всички участници ще са поставени пред предизвикателството на трудния избор - в годината на изборите.