Заради дългове от милиони, кредиторите на държавните железници ще искат разпродажба на дружеството
БДЖ е на път да загуби най-новите си дизелови мотриси и хиляди товарни вагони. Заради дългове от милиони, кредиторите на държавните железници ще искат разпродажба на дружеството. Означава ли това фалит за БДЖ и ще останат ли влакове, които да превозват пътници и товари, разказва Георги Георгиев.
Влаковете няма да спрат. Поне това ни увериха от ръководството на БДЖ. Така че дори и да се стигне до разпродаване на активите на дружеството – държавните железници вече имат план Б, за да не се стигне до спирането на превозите на пътници и товари. Дали обаче този сценарий ще влезе в действие ще разберем към средата на май, когато ще се проведе общото събрание на кредиторите.
Над 600 милиона дълг към кредитори и нито една вноска към тях от БДЖ през последните години поставят под въпрос хиляди товарни и най-новите пътнически вагони на железниците.
„Просрочията са в размер на 150 млн. лв., натрупани в предишните години”, обяснява Християн Кръстев – изпълнителен директор на „Холдинг БДЖ”.
След дълга битка на кредиторите да си върнат заема в срок и дори запориране на сметките на БДЖ – идва план Б – а именно - предстои решение – дали да се продадат част от активите на железниците.
„Най-новите са заложени и „Товарни превози” ще понесат най-тежкия удар и той е доста притеснителен за системата”, поясни Петър Бунев от Синдикат „Транспорт” към КНСБ.
„3400 товарни вагона, които са залог по заема. Тези вагони в момента застояват, ние не работим с тях, плащаме за тях за охрана и за паркинг на НКЖИ – затова ще трябва да плащат тези разходи, ако ги вземат”, твърди изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ” Християн Кръстев.
И ако засега от БДЖ не виждат проблем в продажбата на товарните вагони, по-сериозен изглежда въпросът с вагоните за превоз на пътници.
Държавните железници могат да се разделят и със сравнително новите си дизелови мотриси като тази, които возят далеч по-икономично и далеч по-екологично пътниците си.
„Ние ще излезем от ситуация – ще пуснем вагони и локомотиви, няма да спрем дейността, няма да спрем влаковете”, убеден е Християн Кръстев.
„Мотрисите предлагат по-добър комфорт и в пъти по-малко нафта горят, по-електроемки са, хем ще натоварим разходите, хем няма да е толкова комфортно”, смята Петър Бунев от КНСБ.
На План Б на кредиторите – БДЖ отговарят със свой план Б. И все пак дори кредиторите да сложат на тезгяха вагоните на БДЖ, до продажба може и да не се стигне, заради изхода от преговорите по заема. Към подобна крачка кредиторите тръгнаха още през 2011-та, но до край не се стигна.
Единственият изход от тежката финансова ситуация за БДЖ е предоговаряне на заема, така че да бъде разсрочен за 10 години. Кредиторите обаче настояват за гаранция от държавата, което на този етап не може да се случи.
Повече по темата гледайте във видеото.