Причината са прекомерно високите неустойки при прекратяване на договори

Държавата срещу мобилните оператори. Комисията за защита на потребителите дава и трите телекома на съд, заради прекомерно високите неустойки при предсрочно прекратяване на договорите. Причината - десетки сигнали на недоволни абонати.

 

В условията, които подписваме с мобилните оператори е записано, че ако поискаме преждевременно прекратяване на договора, трябва да плащаме като неустойка всички месечни такси до изтичане на срока на договора.  

 

Оказва се, че по никакви причини, било то и обективни, потребителят не може да прекрати договора си, без да плаща голяма неустойка.


Експертите на Комисията за защита на потребителите установили, че понякога на потребителите се налага да прекратят предсрочно услугата, защото тя не е с необходимото качество. Много хора пък се оплаквали, че трябва да сменят жилище, а не винаги операторът може да достави услуга на новия им адрес.


Комисията за защита на потребителите поискала от мобилните оператори да коригират спорните клаузи, но телекомите отказали. Затова казусът отива в съда. Ако клаузата бъде обявена за нищожна, всеки потребител ще може да си потърси правата.


„Всеки потребител, който е претърпял вреди на базата на тази клауза и е бил задължаван да изплаща тази сума, в последствие може да предяви претенции в частно съдебно дело, да иска възстановяване на сумата или да иска да си прекрати договора без неустойки”, обяснява Евтим Бонев, експерт в КЗП.


В отговор мобилните оператори изразиха готовност за диалог с държавата.


От Глобул обявиха, че са в непрекъснат  диалог с Комисията за защита на потребителите. Те заявяват, че че ще се стигне до взаимно приемливо решение много преди приключване на всички съдебни процедури.


От Виваком обявиха, че вече са внесли конкретни предложения за промяна на атакуваните клаузи. Така отчитат интересите на потребителите и правото им на свободен избор.  


Мобилтел обяснява, че на база на препоръките на държавата е направила многобройни промени в потребителските договори. Също така Мобилтел е готов да продължи диалога с цел постигане на решение в защита на потребителите.


Повече по темата гледайте във видеото.