По-евтини билети за автобус, по-малко харчове за колата

Спестяваме десетки милиони заради евтините горива. Транспортните фирми и домакинствата вече усещат плюсовете от рекордно ниските цени на бензина и дизела. А очакванията са съвсем скоро да пазаруваме по-евтино. Колко ще икономисаме от семейния бюджет?


Всеки месец около 5% от семейния ни бюджет отива, за да напълним резервоара на автомобила ни с гориво. Отделно между 2 и 3% са разходите ни за градски транспорт. Така при среден спад от 20 на сто в цените на горивата – икономиите ни само за пътуване са около 340 милиона годишно – пари, които може да похарчим за друго или да бъдат спестени.


От вкъщи в работа, от работа вкъщи. А между тях – няколко курса до училището и тренировките на първокласничката Вики. Така изглеждат семейните пътувания на Георги и Таня.

 

Още по темата


„Всекидневните ни пътувания са около 50 км на ден”, обяснява Георги.


За тези километри Георги пълни резервоара по няколко пъти на месец. А при всяко зареждане разликата вече се усеща и в семейния бюджет.


„По груба сметка – около 3 лева на ден може би”, добавя Георги.


Така всяка стотинка надолу при зареждане на бензиностанцията е плюс в джоба на Георги и Таня. А спестеното разпределя финансовият министър в семейството.


„Едва ли ще е за повече пътуване – по-скоро за нещо друго, за детето”, смята Таня.


Със спестеното дупки в семейния бюджет ще закърпи и Кирил. Пътува с личния си автомобил предимно по работа, а всеки месец пълни резервоара до горе почти два пъти.


„Сега съм заредил колата - пълен резервоар. Преди 40 литра зареждах за около 100 лева, сега за 80 лева. Някъде около 50 лева пестя месечно, ако нямам други допълнителни разходи”, обяснява Кирил.


Все още плюсовете от по-евтините горива не усещат пътниците на столичната автогара.
„Цените са същите. Няма промяна. Очаквам да паднат вече цените на билетите – засега няма”, добавя Кирил.


Очакванията обаче вече се сбъдват и още от утре пътуването с автобус по някои междуградски линии ще е по-евтино.


„Наблюдава се намаление между 10 и 30% на цената на билетите за различните направление – големите градове на провинцията Бургас, Варна, Силистра, Русе, Пловдив”, обяснява Георги Атанасов, управител на автобусна фирма.


Повече от половината от стойността на билета идва от горивата. Затова икономиите за фирмите в бранша са огромни.


„Средно курс София-Бургас-София е 800 км – при разход 30 на 100 – разликата е 140 лева в горивото”, обяснява Георги Атанасов – управител на автобусна фирма.


Крайният ефект – производителите на петрол губят, потребителите и бизнесът – печелят.


„Нека не забравяме, че течните горива са една трета от общото енергийно потребление на страната – т.е. 1/3 от енергията, която ползваме за отопление, за транспорт за индустрията, всъщност идва от носител течни горива”, твърди икономистът Лъчезар Богданов.


Но не всички ще печелят. Някои транспортни фирми ще бъдат изместени от конкурентни отвън, които ще внасят стоки много по-евтино заради евтиния превоз.


И докато домакинствата печелят, държавата губи. Само от ДДС загубите за хазната се очаква да бъдат 150 млн. лв. в края на годината.


Повече по темата гледайте във видеото.