Изследователите работят върху версия на материала, функционираща при ниски температури

Учени за пръв път са разработили “умен” материал, който се програмира да се сгъва многократно в сложни форми, без да се разтопява, пише "The Verge", цитиран от агенция "Фокус".

Краткотрайни топлинни въздействия могат да накарат гумения полимер да се сгъне последователно в оригами птица и лодка, например. Най-забележителната характеристика на полимера е способността му да се сгъва отново и отново, без да се износва.

"Материалът може да помогне на учените да създадат медицински устройства или космически компоненти за многократна употреба", казва Тао Си, изследовател от Университета в Джъдзян, Китай и един от авторите на проучването, публикувано в журнала "Science Advances".

Умният полимер знае каква форма да приеме, тъй като е програмиран като компютър, обяснява Си. Програмирането се извършва чрез физическо сгъване на полимера при различни температурни нива. След този процес материалът може да се сгъва сам, без намеса на външна сила.

"Цената на новия полимер е като на пластмасите, които използваме във всекидневието си. Следващата цел на екипа е да експериментира с други материали", посочва Си.

Изследователите работят върху версия на полимера, която функционира при ниски температури.