Те ще трябва да обяснят договаряли ли са тайно цените на дизела и бензина

 

Големи вериги бензиностанции - на разпит в Комисията за защита на конкуренцията. Там те ще трябва да обяснят договаряли ли са тайно цените на дизела и бензина, както смятат от Комисията. 

Още по темата

 

Веригите бензиностанции обаче не са получили становището на Комисията официално.  Това беше аргументът на две от компаниите да не коментират съмненията за картел. НИС „Петрол” и „Лукойл” отговориха, че позициите им ще дойдат след като видят документа на КЗК черно на бяло.

 

От OMV обясниха, че не коментират текущи разследвания, а от „Петрол” - че ръководството им е на път. От „Шел” коментираха, че „резултатите от секторния анализ на КЗК не установяват, че е нарушена забраната за сключване на картелни споразумения.

 

Те са само отправна точка за образуване на ново производство, което трябва да установи дали е нарушен законът или не”. От компанията обещаха да окажат пълно съдействие на КЗК. От „Ромпетрол” не получихме никакъв отговор.  „ЕКО” имат позиция, но също не са получили официален документ. „Ние имаме адрес, на който получаваме пощата си, нямаше нищо изпратено до 11 часа, преди да тръгна”, съобщи изпълнителният директор на „ЕКО” Георги Деянов.

 

В „Здравей, България” говорителят на КЗК Марио Гавраилов обясни на какво се основават съмненията на Комисията. „Докато цените на производителите и на едро вървят надолу, цените на дребно за доста дълъг период остават на високи равнища и това, което е притеснително е, че виждаме еднакво високи цени при различни компании, и то при положение, че имат и различни източници. Някои от тях имат и други доставчици, освен рафинерията в България”, заяви той.

 

Опасенията на антимонополния регулатор, че крайните цени на седемте вериги са много близки, според ЕКО имат пазарно обяснение.

 

„Във всеки град, на всяка улица, наблизо има ако не седем от конкурентите, то поне един или двама и понеже клиентите ни са страшно чувствителни на тема цена, се стремим да поддържаме приблизително еднакви условия с тези, с които предлагаме приблизително еднакви продукти”, обясни изпълнителният директор на компанията. „Няма договаряне и не може да има”, категоричен беше той.

 

По-скоро на мнението на Комисията, а не на пазарните играчи, е финансовият министър Владислав Горанов.  „Има проблеми на пазара на горива, каквито ги вижда КЗК, и в този смисъл с нейните действия би трябвало да се възстанови пазарното равновесие”, заяви той.  Дали ще обжалват седемте фирми не знаят, защото не са виждали официално документи.