Ще има групови и индивидуални разговори заради смъртта на 11-годишното момиче
Първи учебен ден за учениците от 52-ро училище след смъртта на 11-годишното момиченце. В петък четвъртокласничката се спречкала със свой съученик, който я ритнал в корема, а няколко часа по-късно момиченцето почина заради спукан черен дроб.
Днес психолози влизат в клас, за да работят с децата след трагедията, която се е случила пред очите им. Съучениците на починалото момиче засега са преместени в друга класна стая, за да преодолеят шока от случилото се.
Пред училището родители и деца поднесоха цветя и запалиха свещи в памет на загиналото момиче.
След инцидента институциите се задействаха отново и обещаха по-строги мерки и контрол в училище. Освен психолози, в училището отиват и експерти, които ще изяснят всички детайли по организацията и протичането на учебния ден в петък. Все още се чака заключението на съдебно-медицинската експертиза, която ще посочи конкретната причина за смъртта на детето.
„Най-важна е работата с децата и родителите. В подкрепа на училището трябва да работи и цялото общество. Агресията не е училищен проблем, а обществен. Децата пресъздават в училище това, което виждат извън него”, коментира в „Здравей, България” началникът на РУО-София-град Ваня Кастрева.
„Ще правим групови срещи с децата. Двама психолози ще влизаме в клас. Ще се срещнем първо с класа на починалото дете. Има реорганизация на учебния процес. Целта е да успокоим децата, за да могат да се справят с тази ситуация. Да им покажем, че нещата са под контрол и че училището е едно сигурно място за тях. Ще отговорим на техните страхове и притеснения”, обясни психологът Младен Владимиров, който ще работи с учениците.
„За пореден път се убеждавам, че нашето общество реагира само при изгаряния трета и четвърта степен. Тоест отказва да види симптомите и да реагира превантивно. Отказва да забележи развитието на случая на насилието. След което се изненадва и изпада в морална паника. Това, което наблюдаваме в момента, е замазване на положението”, коментира от своя страна социалният антрополог Харалан Александров.
„Истината е, че много ритници се раздават в училище. Този е бил фатален. По ред причини родителите не съумяват да реагират, да забележат и да вземат мерки навреме. Има една нескрита територия на агресия и насилие, която под повърхността. Благоприличната култура на българското образование отказва да види. Тя остава там, докато не стане пробив”, каза още той.
„Децата не могат да бъдат обвинявани за това, че активизират един генетично заложен в нашата природа механизъм за налагане на лидерството си”, допълни Александров.