История за двете лица на едно 10-годишно момче
Последствията от изоставянето може да превърнат детето в агресор. Това твърдят училищни психолози. По думите им липсата на стабилно семейство е сред най-честите причини за насилие между учениците. В повече от половината училища у нас липсва психолог, който да помага на децата да преодолеят дефицитите в семейството. Това показват данните на просветното министерство. А много често един специалист трябва да отговоря за над 300 деца. Най-голям е проблемът в Ловеч, Силистра, Кюстендил и Видин. УНИЦЕФ и NOVA обединиха сили в кампанията "Заедно срещу насилието в училище".
Следва историята на едно 10-годишно момче, превърнало агресията в защитна преграда. Животът на това дете е белязан от поредица житейски изпитания, които го карат да порасне преждевременно. Детето стои на последния чин в класната стая. Там, често сядат тези, които искат да скрият името и лицето си от нас.
„Нямам майка и баща и ми се подиграват за това. Казват, че са ме изоставили и някаква бабичка ме гледа. Аз се ядосвам и им казвам да млъкнат и започваме да се караме и бием”, разказва детето.
Момчето е ученик с лоши оценки и проблемно поведение. Той нарича боя средство за защита. Смята, че засега това е единственият му избор. Случките на агресия са част от ежедневието му. За детето се грижи жена, която не му е роднина. Майка му дава пълното си съгласие синът й да бъде отглеждан изцяло от нея.
АГРЕСИЯ В УЧИЛИЩЕ: Момиче пострада при сбиване със съученичка
„Детето попадна при мен на 4 месеца. Майка му го доведе и изчезна. В началото мислеше, че съм само аз негов родител, но после като разбра, че има майка много тъгуваше, защото тя не се интересува от него. Започна да развива агресия, дразнеше се, риташе столове, плачеше за майка му”, споделя жената.
С всяка следващата година детската жизнерадост угасва. Детето споделя, че повече не иска да се бие, но не вижда друг изход. Един ден ученикът просто почукал на вратата на училищния психолог Евелина с молба за помощ. Срещите им вече дават първите резултати.
„В такива ситуации, свързани с насилие, особено когато нападат, много рядко самите те търсят помощ. Обикновено тази помощ им е наложена. А той прояви желание сам”, заяви психологът Евелина Станулова.
Липсата на достатъчно психолози и педагогически съветници в училищата обаче лишава и жертвите и агресорите от възможността да получат помощ.
Родители твърдят, че синът им е бит от учител (ВИДЕО)
„Всъщност това е едно много силно дете. Въпреки тежката си съдба, момчето сам търси помощ от училищния психолог. Това означава, че той не жалае повече да наранява другите така, както той бива нараняван и осъзнава, че има проблем”, заяви в ефира на „Здравей, България” директорът на програмата "Достъп на децата до правосъдие", УНИЦЕФ Кремена Чобанова.
Според психологът Младен Владимиров жертвите често бягат от реалността. „Трябва да работим с целия клас, с класния ръководител, с децата и с техните родители. Въпросът е защо се е стигнало до тук. Трябвало е да се види какви проблеми има детето преди да се стигне до агресия”, допълни Владимиров.
Повече по темата гледайте във видеото.
Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.