Предвижда се модернизация на 14 гарови комплекса и 6 спирки, а с национално финансиране на 25 гари
Две чисто нови гари ще бъдат изградени до края на 2020 г. Това е гара „Обеля“ в София, която ще има топла връзка с метрото и нова гара „Костенец“, която ще се намира срещу съществуващата. Това обяви генералният директор на ДП „Национална компания „Железопътна инфраструктура“ инж. Красимир Папукчийски.
Новата гара „Обеля“ ще прави връзка с влаковете от и за гара Волуяк (по линиите София-Драгоман, София-Банкя и София-Радомир). Пътническа гара „Обеля“ ще бъде в непосредствена близост до метростанция „Обеля” и ще дава възможност за прекачване на пътници между двата вида транспорт.
„Предвиждаме също така модернизация на 14 гарови комплекса и шест спирки, а с национално финансиране на 25 гари през тази година“, добави още Папукчийски.
Той обясни, че реконструкцията на гара „Подуяне“, която започна от днес ще продължи 15 месеца и ще струва 2 300 000 лв., като за надзор ще бъдат дадени допълнително 185 000 лева. Средствата са осигурени по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“. Инж. Папукчийски, заедно с транспортния министър Росен Желязков, дадoха старт на реконструкцията на гара „Подуяне“. Двамата направиха символична първа копка на обекта.
БДЖ ще е на печалба за първи път от години
Министър Желязков обясни, че това е първият основен ремонт, който се прави на гарата от построяването й през 1930 г.
„Оттогава има само частични ремонти, но никога не е имало генерален ремонт, такъв какъвто се предвижда от покрива, до детайлите, през инсталациите. Всички работи ще бъдат реновирани. Гарата е емблематична, защото съдържа в себе си ценни архитектурни елементи, които не са й позволили да се превърне в културно-историческо наследство с национално значение, но затова пък е част от това наследство с местно значение. Проектът има за цел да запази не само автентичния й вид, но и да го подчертае. След това имаме амбицията да я превърнем в обект от националното културно- историческо наследство“, заяви Желязков и добави, че по време на ремонта гарата ще продължи да функционира.
От НКЖИ подчертаха, че проектът има за цел да запази автентичния й облик като по тази програма ще бъде реновирана сградата на гарата и прилежащите площи. Навесите над коловозите ще бъдат подновени по друг проект, който в момента се изпълнява и по който ще бъде ремонтиран и релсовият път.
Към 2025 г.от София до Скопие ще се пътува с влак за не повече от час
Министър Желязков обяви, че предстои да започне ремонтът и на гара Искър, Казичене, Карнобат и Нова Загора и увери, че инвестициите, които се правят в този вид транспорт не са спорадични, а тенденция, която държавата следва.
„След 10-15 години железопътният транспорт отново ще се превърне в основен транспорт, както е било през 1930 г. Това е общоевропейска тенденция. Целият свят върви в тази посока, защото този вид транспорт е по-евтин и екологичен“, обясни той.
Желязков каза още, че градската желеница е част от развитието на интермодалния транспорт в града.
"София е метрополия с много сателитни населени места. Сега трябва да изградим връзките. Няма как да не се върви в тази посока“, поясни още министър Желязков.
Репортер: Ивелина Драгнева
Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.
Редактор: Ина Григорова