Преди месец двама души загинаха при инцидент край Оризари
Точно преди месец двама души загинаха, след като малък самолет се разби край Оризари. Проверка показа, че в интернет е пълно с оферти за атракционни полети от нелегалното летище край Белозем, но полетите от там са временно спрени.
„Всеки някога е мечтал да полети, сега можете да подарите сбъдната мечта! Срещу около 100 лева за 20 минути.”. Подобни оферти все още са валидни в интернет. Мястото е летателната площадка край Белозем.
Продължава разследването на катастрофата със самолет край Пловдив
Точно три години преди фаталния инцидент, при който загинаха двама мъже, край Белозем става друг инцидент, при който петима души, от които четири деца, се разминават само с леки наранявания. Малък самолет пада при опит за излитане.
Ивайло Коев тогава е част от разследващия екип.
„Това, което беше заявено, е, че това не е летище, не е летателна площадка, а просто една нива, която собственикът е решил да поддържа в състояние на ливада. Там не излитат и не кацат самолети”, обясни Ивайло Коев – авиационен експерт. „ Особено казано на „ливадата”, тъй като тя не е заградена, няма никакви съоръжения, които да подсказват, че там има полоса за излитане и кацане”, обясни още Коев. Тогава представител на собственика на терена му обяснил, че просто коси тревата на терена.
Коев разказва, че друг факт, който е установен при инцидента преди 3 години е, че самолетът, в който са качени децата, е бил бракуван през 2001 година.
„Въпреки че той е ремонтиран, както после се установи, в гаражи на пловдивските села от хора, които нямат никаква авиационна квалификация. Двигателят – това е много фрапантен момент, който има ресурс от 12 години, тогава е бил на 25 години ресурс, без да му е правен ремонт”, обясни Коев. Въпреки това самолетът е имал издадено разрешение от Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация”.
Тогава така и не става ясно кой е пилотирал. Установено е, че пилотиращият собственик на самолета няма валидно свидетелство за правоспособност.
„Ако човек погледне регистъра на „Гражданска въздухоплавателна администрация”, ще види, че в отчетите за безопасността за последните 4-5 години, основният брой произшествия и катастрофи е именно с тези малки самолетчета, които се експлоатират по неясни технически критерии. Не е ясно как се извършва обучението, не е ясно как се поддържат лицензии на хората, които ги пилотират. Това е основният проблем с тях. Не е броят, а начинът, по който се експлоатират”, обясни Димитър Ставрев– авиационен експерт, списание „Криле”.
Единият от загиналите край Оризари бил опитен пилот
Прокуратурата не намира данни за престъпление за случая от 2016 година. Сигналът за инцидента тогава е подаден случайно месеци след произшествието.
„При всеки инцидент в полет или дори на земя „Звеното за разследване на авиационните произшествия” и ГВА, трябва да бъдат незабавно уведомени, в рамките на 72 часа, което не е било направено”, обясни Ивайло Коев.
Площадката край Белозем съществува повече от 10 години като на нея редовно се организират публични събития.
Знае се, че на тази летателна площадка се извършват организирани летателни мероприятия, което е недопустимо за несертифицирана, каквато е тя”, обясни Коев.
„По принцип, летището е нещо недвижимо. То не си променя всеки ден местоположението, за да не може да го откриеш там, където вчера си го видял, така че не би трябвало да не знаят къде е местоположението. То е ясно фиксирано”, обясни Димитър Ставрев. А по думите му проверките и контролът не са ефективни и добре организирани. „Дали е въпрос на административен капацитет или дефицит на административен капацитет, дали на финансов, трябва да кажат колегите от ГВА”, заяви Ставрев.
„За тези мероприятия, ние сме уведомени за част от тях. За тези, които не сме уведомени, просто няма как да знаем. Евентуално по-сигнали, извършваме проверки на място. Но, разбира се, информацията явно изтича, и хората се предупреждават, и когато отидем на място, в същност, няма такова мероприятие”, обясни Станимир Лешев, главен директор на ГД ГВА.
Представител на собствениците на терена край Белозем не беше открит за коментар. Той е дал информация за това, какво представлява терена на кмета на селото.
„Разрешението им е от 2016 година от компетентните органи. За обучение е конкретно разрешението”, обясни Иван Тачев – кмет на Белозем. „В момента е в процедура на узаконяване и сертифициране. Тече процедурата”.
Запитан дали на тази площадка може да се извърша обучение, Ивайло Коев заяви „Абсолютно не”.
„Местата за излитане и кацане за гражданската авиация са летища за обществено ползване и летателни площадки – сертифицирани летателни площадки, където би могло да се извърши авиационна дейност, вкл. и обучение”, обясни Коев.
Обясненията на собственика са в противоречие и с регистрите, където площадката не фигурира, каквото е изискването по закон. В писмо от министерството на транспорта до NOVA тя е определена като нерегламентирано място за излитане и кацане на самолети.
„Правомощията са ни дотолкова, доколкото, когато имаме сигнал, да направим проверка на място, съответно, контролните органи – полицията имам в предвид, ни съдействат. Като кацне самолетът проверяваме летателната годност и пилота”, заяви Станимир Лешев - главен директор на ГД ГВА.
„Знам, че всичко им е наред, както е било. След като са идвали органи да проверяват. Знам, че са идвали проверки. Аз не съм компетентен да правя тези проверки”, заяви кметът на Белозем.
По данни на министерството на транспорта в страната има над 200 изоставени площадки, които биха могли да се използват за нерегламентирано излитане и кацане. Никой не може да каже броя на нивите и ливадите, които също се използват за тази цел.
Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.