Снимка: iStock
За девет месеца се наблюдава спад от 19%, показват данните за България
Спад в търсенето на нови дизелови автомобили отчете тази седмица Европейската браншова асоциация. Тенденцията е за целия Европейския съюз. Данните за България показват, че за девет месеца се наблюдава спад от 19 на сто или 11 956 по-малко продадени коли. За сметка на това, е отчетен ръст в търсенето на бензинови и електро-алтернативи. Отвъд статистиката, екип на NOVA направи репортерска проверка в две автокъщи в София и в Дупница.
Въпросът дизел или бензин открай време смущава съня на всеки, който стигне до момента, в който ще си купува кола. Кандидат-купувачът не спира даразпитва, но съмненията винаги остават. Напоследък покрай упоритите слухове, че някога ще забранят дизеловите коли, сред купувачите вече има един класически аргумент и той е - да избягват дизели, защото някога някой може да им забрани да ги карат. Така, слухът действа безотказно. Забелязва го и анализатора на пазара на коли.
Бум на авторемонти заради некачествени горива
„Българинът обича да каже „Аз чух“ и като чуе нещо, после ти не можеш да му го избиеш от главата, защото негов колега, негов познат, негов близък просто му го е казал. Преди време имаше статии, в които се разказваше как дизелите вече ще ги спират тотално, просто няма да има търсене, не могат да се карат, ще ги забранят. Най-вероятно това ще се случи някога във времето, но засега няма как да стане. Няма как автомобилите дизеловите, които са произведени преди 5 години, да се спрат тотално”, коментира Филип Лазаров, анализатор.
В меката на автокъщите – Дупница, намалено търсене на дизели обаче не се забелязва. Напротив – хората гледат предимно цената и външния вид, а слуховете за дизелите, оставят далеч от себе си.
„Почти на равно се продават и бензинови, и дизелови коли. Въпросът е такъв, че напоследък започнаха да се продават малко по-нови дизелови коли, които отговарят на определени евро стандарти. Бензиновите коли се продават малко повече, само заради това, че можеш да я караш в чужбина, в метрополити, в центрове, нищо че е от по-стара година”, коментира Георги Грозданов, собственик на автокъща.
80% от автосервизите в България са незаконни
„Вече има едно много по-внимателно търсене на автомобили, особено когато се отнася за дизелови автомобили”. Това заяви в студиото на „Събуди се” Цветелина Цанева - изпълнителен директор на Асоциацията на вносителите на автомобили в България.
„Най-масовият ценови диапазон е около 5 000 лв. Такива автомобили търсят предимно високообразовани хора, с добри професии, които обаче, въпреки това, не биха могли да отделят по-голяма сума за автомобил от тази. Те търсят бензинови автомобили, тъй като те могат да се кара и на газ и това дава още една опция”, каза още тя.
„Това е най-масовият случай в България – търсим най-икономичното, защото доходите определят нашето решение и нашето търсене”, посочи Цанева.
Още по темата гледайте във видеото.
Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.
Редактор: Росана Манева