Предвижда се изпит за системни нарушители и за водачи с хронични заболявания

Нови промени очакват кандидат-шофьорите. Ще бъде въведен ограничен брой пъти, в които да могат да се явяват на изпит за книжка. Ако не успеят да се справят, ще се наложи да преминат цялото обучение наново.

Промените са заложени в Концепция за обучение по безопасност на пътя, приета от Министерския съвет. Все още обаче не е ясно колко точно пъти ще имат право кандидат-шофьорите да се явят на изпит преди да се наложи да минават обучението отначало. Точният брой тепърва ще се обсъжда.

Предвижда се и въвеждането на проверовъчен изпит за системни нарушители и за водачи с хронични заболявания, чието здраве може да повлияе на поведението им на пътя.

Йоана вече е взела изпита по теория без грешка от първия път. Предстои й практическият. Смята обаче, че е възможно да не го вземе от първия път.

„Не е само това дали знаеш, или не. Имам проблеми със завиването заради тези габарити и в момента това правим, главно резките, малките завойчета, обръщането и т.н. Има вероятност да не си го взема, още съм в средата и няма как да кажа”, коментира тя.

Затова смята, че възможността да минава цялото обучение наново, ако не успее да вземе кормуването определен брой пъти, ще й коства много. „Предполагам време, пари, психика”, допълва тя.

Експертите от Държавната агенция за безопасност на движението, които са разработили концепцията, разясняват целта на промените.
 
„Когато един курсист се яви няколко пъти на изпит и не може да го изкара, това означава, че нещо му липсва в обучението. Това е идеята - да се върне отново и да изкара целия курс на обучение, което пък със сигурност ще го стимулира да вложи още в самото начало цялата си енергия и сили, за да бъде наистина добре обучен”, посочва гл. експерт Росен Рапчев от ДА „Безопасност на движението по пътищата”.

Скъсаните на кормуване 3 пъти - отново на курс

Според инструктори обаче, преди да се променя изпитът, трябва да се промени обучението. „Да впрягаме каруцата преди конете – на това сме се нагледали и продължаваме да го гледаме, затова е такава ситуацията на пътя”, коментира Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите.

„Не може да предлагаш на хората труден изпит без да им предоставиш адекватни условия и добре организирано и направено обучение”, казва още той.

Георгиев коментира и решението шофьорите с хронични заболявания да преминават проверочен изпит, ако здравето може да повлияе на поведението им на пътя. „Как го виждат този изпит? Да изпитват куци хора, епилептични, със сърдечно-съдови заболявания? Да, такива хора трябва да бъдат подложени на наблюдение, но на медицинско. Нека не се бъркаме в работата на медицината”, казва той.

До една година трябва изцяло да се промени и обучението по пътна безопасност в училище. Ще има и специални учебници по този предмет.

Всички промени трябва да влязат в сила до 7 януари 2022-ра година чрез законодателни промени. Решението е на Министерския съвет.

За да научавате първи новините от България и света, изтеглете новото приложение на NOVA - за Android ТУК или iOS (Apple) ТУК.

Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за информационния бюлетин на nova.bg ТУК, за да получавате най-важните новини от деня на електронната си поща.