Снимка: iStock
Коментират Любка Маринова, Никола Янков, Даниел Киряков
Няма да има ограничение за старите коли в центъра на София засега. Столичният общински съвет не успя да приеме Наредбата за въвеждане на нискоемисионни зони в центъра на града, чиято цел беше да ограничи влизането на колите с нисък екологичен стандарт. Идеята включва два ограничителни ринга в София – малък, който да влезе в сила от декември тази година, и голям – от края на 2025 г. Предложението е на ГЕРБ-СДС, но беше отхвърлено от ДБ, БСП, ВМРО и независимите общинари.
Председателят на СОС Георги Георгиев каза, че с тази мярка основните замърсители ще намалеят до 6 пъти и обясни решението на съветниците наредбата да бъде спряна засега с популизъм. Борис Бонев от „Спаси София” твърди, че зоните в предложения вариант няма да доведат до съществена промяна в качеството на въздуха и те не обхващат точките, които замърсяват най-много, като например „Орлов мост”.
„Всички столици и повечето големи градове са въвели такива рестрикции в практиката си”, обясни в предаването „Пресечна точка” експертът по пътна безопасност Любка Маринова. „Не трябва да оставаме по-назад от тях. Добре тръгнахме. Когато отидем на ГТП ни слагаха едни стикери на предните стъкла и те се разчитаха от видеокамерите. Не знам защо Министерството на транспорта се отказаха от тези стикери. И изобщо защо само с 4 гласа не стигна да се въведе тази практика и в България”, продължи Маринова.
Тя обясни, че още през 60-те години на миналия век в Копенхаген са направили зелени зони и днес навсякъде има много велосипедни алеи. В населените места са алеи, извън населените места има велопътеки. „В Барселона не се пускат по-стари автомобили от 2000. Има и ограничения за дизелови и газови двигатели”, поясни още тя. В Милано пък поощрявали гражданите да пътуват с градския транспорт, като им дават по 1,5 евро, когато не отиват на работа с автомобила си.
„С въвеждането на подобни мерки се намалява и трафикът. Доста велосипедни алеи се изграждат у нас напоследък, макар че много от тях не са добре направени – пресичат големи булеварди, минават през подлези”, обясни Маринова.
„Изненадан съм, че беше стопирано разглеждането на наредбата”, заяви предприемачът Никола Янков. „Трябва да се започне от някъде. Тази мярка дори е закъсняла, отлагана от 10 години - всеки път заради поредните избори, които идват. Българинът е свикнал да не му се нарушава комфорта, здравето е вторичен приоритет. Готови сме да дишаме прахоляк и сажди и нашите деца да страдат от астма, но не сме готови да слезем от колите си, които са по на 20 и няколко години”, коменитра Янков.
Според него категорично трябва да се започне от някъде. И даде за пирмер Лондон, където има винетки за центъра.
И съгласен, и не съвсем е експертът по комуникации Даниел Киряков. Признава, че трябва да се започне от някъде.
„Но хайде да се разходим в центъра през зимата да видим колко комини пушат на твърдо гориво”, каза Киряков.
Повече гледайте във видеото.
Новините на NOVA - вече в Instagram, Twitter, Telegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.
Редактор: Ина Григорова