Марсоходът Zhurong кацна на планетата през май 2021 г.

Екип от китайски учени са открили възможни следи от водни дейности, протичащи под повърхността на Марс. Откритието е направено чрез данни, получени от изследователския марсоход Zhurong, като констатациите са публикувани в международно научно списание.

Марсоходът Zhurong от китайската мисия Tianwen-1 кацна миналия май в южната част на Утопия - огромна равнина в северното полукълбо на Марс.

Това място може някога да е съдържало огромен древен океан, което предполага, че на планетата може и да е съществувала обитаема среда.

Китай спечели Световната космическа награда на IAF (ВИДЕО)

Марсоходът е оборудван с радар, който може да сканира подземни материали по пътя си до дълбочина от 80 метра. Откритията от Zhurong помогнаха да се хвърли нова светлина върху състава на това, което се намира под марсианската повърхност.

„Преди това се смяташе, че Марс продължава да става все по-сух, продължавайки да губи вода през последните три милиарда години. Ние открихме, че може да не е толкова просто: в по-късната времева рамка е имало кратки интервали на водна основа. Това също обяснява защо покритието на нашия марсоход в южната част на Утопия е открило толкова много признаци на вода", каза Чен Линг, изследовател в Института по геология и геофизика към Китайската академия на науките.

Досега китайските учени са извършили обширни изследвания само на данни от първите 113 дни на марсохода на Марс, когато той е изминал разстояние от 1171 метра. Но изследователите казват, че вече са ентусиазирани от това, което са открили.

НАСА успешно произвежда кислород на Марс (ВИДЕО)

„Това е първият път, когато някой от нас вижда такава детайлна структура на Марс. Не мисля, че някой го е виждал преди нас, поради простата причина, че никой никога не е имал толкова висока разделителна способност.“, каза Чен.

Марсианската сонда Tianwen-1 кацна в предварително избраната си зона за кацане на 15 май 2021 г. И с всички данни, които се натрупват, учените казват, че биха могли да отключат повече знания за червената планета в близко бъдеще.

Проектираха къща за живот на Марс (ВИДЕО)

"Следващите ни въпроси са: има ли вода на места, по-дълбоки от 80 метра под повърхността на Марс? Ако е така, как водата е повлияла на климата?", попита Чен.

Към миналата седмица сондата Tianwen-1 Mars успешно изпълни всички планирани задачи и е събрала почти 1500 гигабайта необработени научни данни.

Новините на NOVA - вече в InstagramTwitterTelegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.