Вижте какви са изводите от ново проучване на интердисциплинарен екип

Тиранозавър Рекс е в центъра на дискусия за интелигентността на динозаврите, предаде "Ройтерс". Да се предположи какъв е бил външният вид на динозавър или на друго изчезнало животно на базата на вкаменелости е трудна задача, тъй като има доста неясноти. Значително по-сложна обаче е оценката на интелигентността на динозаврите, като се вземат под внимание множество фактори, допринасящи за тази особеност.

Вълнение в научните среди предизвика изследване от миналата година на Сузана Херкулано-Хузел от университета "Вандербилт". В него интелигентността на тиранозавър Рекс се оценява като съпоставима с тази на приматите, по-конкретно на бабуините, като се акцентира върху предполагаемия размер на мозъка и броя на мозъчните неврони.

Сега интердисциплинарен научен екип публикува проучване, в което поставя под съмнение методологията на Херкулано-Хузел и оспорва нейната оценка за интелигентността на тиранозавър Рекс и на тероподите, вид големи динозаври.

Продадоха на търг цял скелет на тиранозавър Рекс (ВИДЕО)

Вместо това те предлагат по-цялостен подход за оценка на мозъка им или на всяко изчезнало животно. Те разглеждат мозъка и невроните заедно с други фактори - анатомията на екземплярите, данни от живи роднини и фосилни доказателства за начина на придвижване и хранене, даващи представа за начина на съществуване.

"Основните ни открития са, че мозъците на повечето динозаври, включително и на тиранозавър Рекс, са били сравними по относителен размер с тези на живите влечуги като крокодилите и алигаторите. Освен това броят на невроните вероятно не е бил изключителен, особено за животни с тяхната телесна маса", казва зоологът Кай Каспар от университета "Хайнрих Хайне" в Германия. Той е водещ автор на изследването, публикувано тази седмица в изданието The Anatomical Record.

Учени откриха нов вид тревопасен динозавър, живял преди 90 млн. години (ВИДЕО)

"Влечугите със сигурност не са толкова слабоумни, колкото обикновено се смята", добавя Каспар. Според него "поведението им може да бъде много сложно, а експерименталните данни, с които разполагаме, показват доста когнитивни прилики между тях, бозайниците и птиците. И въпреки че няма причина да се предполага, че Тиранозавър рекс е имал навици, подобни на тези на приматите, то той със сигурност е бил сложно животно по отношение на поведението си".

Херкулано-Хузел застава зад своите констатации и определя като погрешен новия анализ. "Единственото нещо, което се оспорва, е това, което беше обект на дебат и по време на моето изследване - какъв е бил размерът на мозъците на динозаврите. Дори и тогава се говореше за разликата при мозъка на тироназавър Рекс, който е наподобявал този на бабуин или маймуна", казва Херкулано-Хузел.

"Тяхното заключение зависи от един-единствен изключително важен момент: съотношението между размера на мозъка и тялото, отнесено към съществуващи им топлокръвни братовчеди щраусите и птиците, или към по-далечните живи роднини - крокодилите. Аз твърдях, че първото е така, защото сравнявах тероподите с щраусите и птиците; сега те казват, че второто е вярното", добавя Херкулано-Хузел.

Деца намериха кости на древен слон на 10 млн. години (ВИДЕО)

Каспар е на мнение, че сравнението със съвременните птици също е неразделна част от новото изследване. Има проблеми при опитите да се определи интелигентността по броя на мозъчните неврони, отбелязва изследователят. "Първата пречка е да се оцени действителният размер на мозъка на изчезналото животно. Това не е тривиален въпрос при динозаврите. Докато мозъкът запълва почти цялата черепна кухина при птиците и бозайниците, това не важи за видовете влечуги, чийто мозък заема само около 30-50% от черепната кухина", казва зоологът Каспар.

"В изследването от 2023 г. се приема, че мозъкът запълва 100% черепната кутия на динозаври като тиранозавър Рекс, а това със сигурност не е така“, добави Каспар. Не е известно колко гъсто са били разположени невроните в мозъците на динозаврите, отбелязва той. "Въпреки това, разглеждайки живи животни, виждаме, че броят на невроните не е добър показател за интелигентността", добавя Каспар.

Динозаврите са изчезнали преди 66 милиона години, след като астероид ударя Земята. В продължение на два века се правят проучвания на динозаврите, въпреки че все още има много неясноти относно тиранозавър Рекс и останалите.

Какво знаем за динозаврите 200 години след наименуването на първия вид (ВИДЕО)

"Според размера на мозъка тиранозавърът вероятно е заемал ниво на интелигентност, което не наблюдаваме в съвременния свят: по-интелигентен от крокодилите, но по-малко  от типичните живи птици и бозайници", казва Томас Холц, палеонтолог от университета на Мериленд и съавтор на новото изследване. "Интелигентността е едно от най-трудните неща за измерване, дори и при съвременните животни. Много от предположения ни не се потвърждават, когато се изследва какво правят  животните в реалния свят", казва Холц.

"Така че, когато се опитваме да оценим интелигентността и познавателните способности на древните животни, срещаме известни трудности. Би било хубаво, ако можехме... да разкрием цялата сложност на биологията и начина на живот на животните, но природата не е такава", допълва изследователят.

Не изпускайте ритъма на деня! Последвайте ни в Google News Showcase