Стопкадър "Дойче веле"
Учени искат зависимостта от социални медии да бъде официално призната за психично разстройство
Във вселената на социалните медии има много хора, които изглеждат вечно успешни, телата им са невероятни и те са винаги щастливи. Ако искаме да сме щастливи, не бива да се съмняваме в себе си или да се сравняваме с другите.
Може да е трудно да разберем кога трябва да си вземем почивка. В крайна сметка много от нас страдат от FOMO (страх от пропускане). Все още не знаем достатъчно за ефекта му върху психичното здраве, особено що се отнася до младите хора. Смартфоните доминират голяма част от времето ни. Учени от цял свят изследват какво се случва в мозъка ни с ползването на TikTok, телефона и подобни платформи. Обект на изследване са младите хора, които средно прекарват повече от 3 часа на ден онлайн, особено в социалните медии.
Големите социални медии са обвинявани, че умишлено създават зависимости, особено сред младите хора, чието мозъци не са напълно развити. Компаниите оптимизират съдържанието, което показват, за да накарат потребителят да остане там най-дълго. Компаниите показват реклами, за да печелят пари. Това е бизнес моделът. За потребителя това означава,
че многократно му се показва съдържание, което е изненадващо и възнаграждаващо и влияе върху допаминовата система. Допаминът е известен като хормона на щастието.
В социалните медии всяко плъзгане, харесване и публикация освобождава хормона, превръщайки ни в допаминови наркомани. Невролозите смятат, че механизмите са подобни на ристрастяването към алкохола и наркотици и могат да предизвикат депресия, тревожни разстройства и други заболявания.
Експерти: Екраните могат да доведат до говорни нарушения при децата
Изследователите са загрижени и призовават зависимостта от социални медии да бъде официално призната за психично разстройство. Ще се финансират повече научни изследвания, ако социалните медии бъдат признати за поведенческа зависимост и ще има повече осведоменост и възможности за лечение. Но за да проучат по-добре феномена на пристрастяването, изследователите се нуждаят от данни от големите платформи.
Вече почти 20 години позволяваме на платформите да оптимизират своите алгоритми.
Въздействието върху обществото нараства, така че трябва да проучим по-дълбоко случващото се.
Учените казват, че въздействието на социалните медии върху развитието на младежкия мозък е най-големият експеримент, провеждан някога върху хора. И резултатът все още не е известен.
Повече гледайте във видеото. То е част от поредицата „В добра форма“ на „Дойче веле“, която се излъчва всеки вторник от 14.30 ч. и в четвъртък от 22.30 ч. по NOVA NEWS. Не пропускайте материалите на „Дойче веле“ и в ефира на „Събуди се“ по NOVA всеки уикенд.
Информирайте се преди всички - последвайте ни в Google News Showcase
Редактор: Весела Веселинова