Планиране, изпълнение и проследяване на бюджета за ЧР
В днешната конкурентна бизнес обстановка, планирането и изпълнението на бюджета е изключително сложно. Много компании свиват бюджетите си и всяка стотинка има значение. Ефективното бюджетиране на човешките ресурси е от жизненоважно значение за успеха на компанията. То гарантира, че ресурсите се разпределят ефективно, за да се отговори на нуждите на служителите и същевременно подкрепя цялостната бизнес стратегия.
Тази статия е вдъхновена от електронната книга на Идънред – „Бюджетиране за HR“, в която са разгледани основните стъпки за планиране, оптимизиране и изпълнение на бюджета за ЧР. Книгата се фокусира върху заплатите, социалните придобивки и баланса между работа и личен живот. Как да изготвите успешен HR бюджет? Следвайте тези стъпки:
1. Провеждане на одит: Преглед на придобивките на служителите
Ефективният бюджет за ЧР започва със задълбочен одит на настоящите придобивки. Този одит помага да се установи кои придобивки се използват най-много, къде разходите са най-високи и как вашите предложения се съпоставят със стандартите в индустрията.
Контролен списък за одит на придобивките:
1. Преглед на степента на използване на настоящите придобивки (напр. ваучери за храна, карти за спорт, допълнително здравно осигуряване, пенсионни планове)
2. Сравнете вашите придобивки със стандартните предложения в индустрията, за да останете конкурентоспособни.
3. Обмислете добавянето на нови придобивки. Добро предложение са ваучери за храна, особено ако служителите са проявили интерес към допълнителни ежедневни придобивки. Ваучерите за храна са не само популярни, но и финансово ефективни, тъй като работодателят не плаща данъци и осигуровки в/у тях (ако предоставя до 200 лв. на служител месечно).
4. Съберете данни за удовлетвореността на служителите, за да идентифицирате по-малко използваните или високо ценените придобивки.
5. Направете корекции, основани на данни, като преразпределите ресурсите към придобивки, които водят до по-висока ангажираност.
2. Събиране на информация: Проучване на очакванията на служителите
За да съобразите бюджета си с нуждите на служителите, съберете пряка обратна връзка чрез проучване на очакванията на служителите. Това проучване позволява на екипите по човешки ресурси да разберат предпочитанията по отношение на възнагражденията, придобивките и баланса между професионалния и личния живот. Добре разработеното проучване е от съществено значение за идентифициране на тенденциите и пропуските в настоящите предложения.
В книгата на Идънред България – „Бюджетиране за HR“ ще откриете безплатен шаблон за проучване на очакванията на служителите. Изтеглете книгата от ТУК!
3. Изпълнение: Прилагане на плана в действие
Въвеждането на нов бюджет за ЧР включва ясна комуникация, обучение на служителите и актуализации на системата. Правилното прилагане на новите пакети за възнаграждения и придобивки гарантира, че служителите разбират и оценяват промените, като по този начин засилват ангажимента на компанията към тяхното благосъстояние.
Съвети за изпълнение:
• Изгответе ясен график за въвеждането на новия план.
• Организирайте обучителни сесии за екипите по човешки ресурси и ръководството, за да се уверите, че те напълно разбират новите структури и могат да ги комуникират ефективно.
• Комуникирайте промените по прозрачен начин със служителите.
4. PULS-CHECK: Проследяване на успеваемостта
Редовното наблюдение на възнагражденията и придобивките е от решаващо значение, за да се гарантира, че направените инвестиции дават желаните резултати. Чрез непрекъснато проследяване на ефективността, екипите по човешки ресурси могат да гарантират, че бюджетът остава съобразен както с бизнес целите, така и с нуждите на служителите.
Ако искате да добавите ваучери за храна към фирмения пакет със социални придобивки, тук може да поискате неангажираща оферта, която да приложите в плана за бюджет.
За Идънред България:
Идънред България е водещ оператор на ваучери за храна и подаръчни решения. Вече 20 г. компанията улеснява ежедневието и подобрява благосъстоянието на служителите в България. Мисията на Идънред е да създава и доставя лесни за употреба решения, които правят живота на служителите по-лесен и подобряват ефикасността на организациите. Над 300 000 служители и над 5 200 корпоративни клиенти в момента използват услугите на Идънред в България, като над 12 000 търговски обекта в цялата страна приемат ваучерите и картите, издадени от Идънред.
Компанията е част от световния лидер в предплатените корпоративни решения Edenred, оперираща в 45 държави по света.
Редактор: Георги Генов